Rekruttering kan være tidkrevende arbeid, men med riktige verktøy kan jobben bli litt enklere. I 2024 finnes det mange muligheter, og det er ikke lenger bare tradisjonell rekruttering som står i fokus. De siste årene har blant annet omvendt rekruttering blitt populært, noe som innebærer at du når ut til kandidatene – og ikke motsatt.
Gjennom omvendt rekruttering kan du nå ut til passive kandidater som ikke søker aktivt etter jobb. På den måten får du langt flere kvalifiserte kandidater å velge mellom. Men for å få dette til, er det smart å benytte seg av tilgjengelige verktøy.
Her er en oversikt over de beste rekrutteringsverktøyene for omvendt rekruttering i 2024!
Et rekrutteringsverktøy er et verktøy som hjelper arbeidsgivere med rekrutteringsprosessen. Det kan for eksempel være snakk om programvare eller annen teknologi. Formålet med de fleste verktøy er å enten forenkle eller automatisere deler av arbeidet.
Innen tradisjonell rekruttering kan verktøy for eksempel bistå med oppgaver som å publisere og markedsføre ledige stillinger. Verktøyet kan også organisere opplysninger om kandidater, eller hjelpe til med onboarding.
Når det er snakk om rekrutteringsverktøy for omvendt rekruttering, er det særlig interessant med verktøy som bistår med å finne kandidater. Du kan imidlertid også få hjelp til å markedsføre virksomheten.
Dersom du skal nå ut til passive kandidater, står arbeidsgiverprofilering eller employer branding sentralt. Kort fortalt handler dette om å profilere bedriften som en god arbeidsplass overfor potensielle kandidater. Skal noen være villige til å forlate nåværende jobb for å jobbe hos deg, må de tross alt ha gode grunner til dette.
Ditt kanskje viktigste verktøy for å komme i gang med employer branding, er sosiale medier. På plattformer som LinkedIn kan du formidle arbeidsplassens verdier, kultur og få frem hva som gjør virksomheten unik.
Du kan for eksempel dele blogginnlegg, intervjuer med ansatte eller annet interessant innhold. Få frem suksesshistoriene, og ha alltid målgruppen i bakhodet. Hva nøyaktig er det som kan trigge drømmekandidaten til å bytte jobb? For noen er et godt arbeidsmiljø det mest avgjørende. Andre er kanskje mer opptatt av lønnsbetingelser og ansattgoder.
Les: Employer branding gjør din bedrift mer attraktiv
Når du skal sette i gang med omvendt rekruttering, er det også smart å ha verktøy som lar deg identifisere de passive kandidatene. Her finnes det ulike alternativer – fra manuell tråling av nettverket til bruk av kunstig intelligens (KI).
Det vanligste er kanskje å finne kandidater gjennom eksisterende nettverk. Har du fornøyde ansatte som kjenner potensielle kandidater? I så fall kan du kanskje få noen aktuelle navn som kan kontaktes. Det å kjenne noen som kjenner noen er alltid verdifullt. Husk dessuten på at du kan finne potensielle kandidater ved å utforske LinkedIn.
I 2024 er det imidlertid også mulig å forenkle jobben gjennom KI-verktøy. Ved hjelp av kunstig intelligens kan passive kandidater i ansattes nettverk identifiseres enda mer effektivt. Det finnes ulike plattformer å velge mellom dersom dette er noe for deg.
Det er dokumentert at mangfold på arbeidsplassen er positivt, både med tanke på aldersfordeling, kjønn og etnisitet. Mangfoldsrekruttering kan bidra til at bedriften oppnår høyere grad av både produktivitet, engasjement og kreativ tenkning! Heldigvis finnes det verktøy som hjelper deg med å oppnå en gunstig sammensetning av ansatte.
Også her kan kunstig intelligens komme til anvendelse. Det finnes i dag plattformer for mangfoldsrekruttering basert på maskinlæring. Disse kan hjelpe deg med å finne kandidater med utgangspunkt i kvalifikasjoner og egenskaper. På den måten kan man unngå at bevisste eller ubevisste holdninger reduserer graden av mangfold i rekrutteringsprosessen.
I 2024 er det heller ikke usannsynlig at NLP (naturlig språkbehandling) vil spille en rolle i rekrutteringsprosessen. Denne teknologien har allerede blitt tatt i bruk i mange år, men blir nok bare mer og mer vanlig.
NLP er en undergren av kunstig intelligens, der algoritmer brukes for å tolke og bearbeide menneskelig språk. Teknologien gjør det blant annet mulig å gjenkjenne tale og ansiktsuttrykk. Med NLP kan man også engasjere kandidater ved hjelp av chatbots.
Dersom du skal utføre videointervjuer eller lignende, kan NLP benyttes for å analysere og vurdere ulike kandidater – for eksempel basert på verbale ferdigheter. Dette kan for eksempel være aktuelt dersom du skal rekruttere fjernarbeidere.
Er det mange kandidater, kan chatbots potensielt være et nyttig hjelpemiddel. Chatboten kan for eksempel besvare spørsmål kandidatene måtte ha om bedriften.
Selv om sosiale medier og kunstig intelligens kan være til hjelp i deler av rekrutteringsprosessen, er det også viktig med menneskelig involvering. De beste kandidatene vil neppe bli overbevist om de kun får snakke med en chatbot. Mellommenneskelige relasjoner er viktig – også under rekruttering.
Telefon og videosamtaler er viktige verktøy, siden de tillater deg å snakke personlig med aktuelle kandidater. Gjennom samtaler kan du få bredere innsikt, samtidig som du kan markedsføre bedriften din på en god måte.
Det å møte kandidaten ansikt til ansikt over en kopp kaffe kan også være et godt alternativ. Alt i alt er KI og andre verktøy nyttige, men kanskje først og fremst innledningsvis i rekrutteringsprosessen. De kan bistå med screening innen tradisjonell rekruttering, og hjelpe deg med å finne passive kandidater ved omvendt rekruttering.
Les: Hvordan rekruttere passive kandidater?
Synes du at rekruttering kan være tungvint, eller opplever stadige feilansettelser? Da kan omvendt rekruttering være nyttig. Selv om ulike verktøy kan være til hjelp, er det samtidig helt avgjørende med menneskelig involvering.
Er du usikker på hvordan du skal nå ut til de riktige kandidatene? Admira.no hjelper deg trygt gjennom prosessen, og har lang erfaring på området. Vi hjelper deg med å prospektere aktuelle kandidater, og tar deretter kontakt med dem på telefon. Målet vårt er å hjelpe deg med kandidattilstrømning.
Vi vekker kandidatens interesse og avtaler et møte, før du etter hvert overtar rekrutteringsprosessen. Nå ut til de passive kandidatene som ikke nødvendigvis søker jobb aktivt, slik at du finner den perfekte matchen for bedriften din.