Skip to content
envelope-open icon

hallo@admira.no

mobile-alt icon

+47 971 32 384

arrow-alt-circle-up icon

1

Blogg

Slik intervjuer du passive kandidater

Rekruttering av passive kandidater er en slagkraftig strategi i dagens arbeidsmarked. Disse kandidatene er ikke aktivt på jakt etter nye jobbmuligheter, men de kan være åpne for å skifte jobb, hvis det rette tilbudet presenteres. Det finnes mange fordeler ved passiv rekruttering. Men hvordan intervjuer du egentlig disse kandidatene?

For bedrifter som ønsker å tiltrekke seg passive kandidater, er det lurt å tenke over hvordan man skal gjennomføre intervjuer med dem. I denne artikkelen ser vi på hvordan du går frem for å intervjue passive kandidater. En forståelse av både kandidatene i seg selv, samt intervjuformen som forventes, er helt essensielt.

 

Opparbeid en forståelse av passive kandidater

Før du setter i gang noe som helst intervju, er det viktig å forstå den unike dynamikken som kjennetegner passive kandidater. Disse individene er allerede ansatte, og de trives vanligvis i sine nåværende roller. Allikevel er de åpne for nye muligheter, dersom det rette tilbudet presenteres.

Det betyr at du må være mer strategisk i tilnærmingen din når du kommuniserer med passive kandidater. Det er nødvendig å skape en tilnærming som fokuserer på å vise verdien av den potensielle jobbmuligheten. Dette står i kontrast til det tradisjonelle jobbintervjuet, der det gjerne handler om å utspørre kandidaten om nåværende ferdigheter og erfaringer.

Opparbeid deg en forståelse av passive kandidater før du begir deg ut på intervjuet. Et tips er å analysere anatomien til den typiske kandidaten du søker. Hvor jobber de? Hvilke karakteristikker har de? Hva kan få disse kandidatene til å bytte jobb? Klarer du å besvare disse spørsmålene, kan du også bedre forme intervjuet ditt.

 

Mindre formelle intervjuer er normen

I motsetning til tradisjonelle jobbintervjuer, bør møter med passive kandidater være mindre formelle. Det betyr også at de bør belage seg på mindre utspørring. Denne tilnærmingen legger vekt på å skape en uformell samtale, der kandidaten føler seg komfortabel og kan uttrykke sine ønsker og behov.

I stedet for å fokusere utelukkende på kandidatens kvalifikasjoner, bør intervjuet dreie seg om å utforske hva kandidaten søker i en ny jobb. Dette gjelder spesielt med hensyn til utviklingsmuligheter, arbeidsmiljø og fleksibilitet. Disse faktorene står ofte høyt hos passive kandidater, og om en treffer riktig her, kan kandidaten vurdere et jobbskifte.

Husk på at rollene er reverserte innen passiv rekruttering. Her er det først og fremst bedriften som jakter på jobbsøkeren, og ikke søkeren som jakter aktivt på jobb. Dette medfører også at intervjuet vil ha en helt annen karakter. Jobbsøkeren vet du allerede en del om etter ditt forarbeid, så la kandidaten få vite mer om din bedrift i stedet.

 

Spørsmål som setter kandidaten i sentrum

Et intervju med en passiv kandidat vil være mer som en uformell samtale. Allikevel må en fortsatt stille spørsmål – både for å vise interesse, og for å få fatt i viktig informasjon om kandidaten. Når du intervjuer passive kandidater, bør spørsmålene du stiller reflektere deres interesser, mål og verdier.

 

Her er noen eksempler på spørsmål som kan bidra til å sette kandidaten i sentrum:

  • Hva motiverer deg til å vurdere nye jobbmuligheter?
  • Hvilke faktorer anser du som viktige i en potensiell arbeidsgiver?
  • Hva slags arbeidsmiljø trives du best i?
  • Hvordan ser din ideelle arbeidsdag ut?
  • Hva ønsker du å oppnå i dine neste karrieresteg?

 

Disse spørsmålene er utformet for å åpne opp samtalen, og oppmuntre kandidaten til å dele sine tanker og preferanser. Det er viktig å lytte nøye til svarene deres. Ta hensyn til deres behov og ønsker når du diskuterer potensielle jobbmuligheter. Vær klar til å stille oppfølgningsspørsmål, samt svare på eventuelle spørsmål du får tilbake.

 

Få frem bedriftens verdier!

Enda viktigere enn at du blir kjent med kandidaten, er at kandidaten blir kjent med din bedrift. Intervjuet må være fokusert på å få frem bedriftens verdier. Dette kan enten foregå mer formelt, gjennom en presentasjon for eksempel, eller mer uformelt i løpet av samtalen. Kanskje får du for eksempel inn et par punkter om din bedriftskultur på en naturlig måte.

Det viktigste er å presentere hvordan din bedrift kan møte kandidatens behov og forventninger. Dette kan inkludere diskusjoner om selskapets kultur, karrieremuligheter, fleksible ordninger og andre fordeler som kan være attraktive for passive kandidater. Hører du kandidaten ønske noe du kan tilby, er dette en åpen dør for deg.

Ved å tydeliggjøre hvordan din bedrift skiller seg ut som en attraktiv arbeidsgiver, kan du øke sjansene for å engasjere og tiltrekke deg talentfulle passive kandidater. Den beste strategien her, er å implementere employer branding i bedriften din umiddelbart. Da sikrer du at passive kandidater allerede kjenner godt til kulturen i ditt firma.

Employer branding handler om hvordan du markedsfører bedriften mot jobbsøkere. Hva sier dine ansatte om din arbeidsplass? Hvordan fremstilles bedriftens arbeidsmiljø på nettsiden og i sosiale medier? Er din bedrift et sted hvor folk ønsker å jobbe? Dette er helt essensielle faktorer for hvordan passive kandidater vil se på din bedrift.

 

Møt opp på intervjuet med en tydelig plan

Å intervjue passive kandidater krever en annen tilnærming enn tradisjonelle jobbintervjuer. Det handler om å skape en åpen og engasjerende samtale, der kandidaten settes i sentrum og deres behov og ønsker tas høyde for. Får du frem bedriftens verdier og muligheter på en tydelig måte, kan du øke sjansene for å tiltrekke deg og rekruttere nye talenter.

Admira kan hjelpe deg med å komme i kontakt med passive jobbsøkere. Disse er på arbeidsplasser landet rundt, men det kan likevel være vanskelig å identifisere hvem de er. De er jo tross alt passive, så de vil ikke komme bankende på kontordøra de med det første. Admira finner de rette passive kandidatene for deg, så du kan sette i gang spennende intervjuer.

 

Ta kontakt med oss i dag om du ønsker deg flere passive kandidater i rekrutteringen!

Erlend Tuflåt

Erlend Tuflåt / About Author

Erlend har vært en del av Admira AS siden etablering, og jobber i dag som Head of Recruitment hvor han er ansvarlig for å sikre god leveranse til våre kunder.