Høy turnover er ofte et resultat av rekrutteringen
Høy turnover (utskiftning av ansatte) er en utfordring mange bedrifter står overfor. Jo høyere turnover er, jo mer penger hiver en ut vinduet. Både rekruttering, og ikke minst opplæring av ansatte, er dyre prosesser. Om det ikke klaffer, går bedriften på store tap. Men hvor skal skylden for turnover plasseres? Ofte er det et resultat av rekrutteringen.
Bak høy turnover, ligger ofte dårlig rekruttering. Tradisjonell rekruttering fokuserer først og fremst på arbeidsledige kandidater. Rekrutteringen er også basert på arbeidsgivers premisser. Dette kan føre til feilansettelser, som til slutt fører til høy turnover. I denne artikkelen ser vi på hvordan høy turnover oppstår, og hva du kan gjøre for å bekjempe det.
Hvorfor oppstår høy turnover?
Det er få ting som er kjedeligere enn når ansatte sier opp eller må sies opp. Feilansettelser svir i lommeboka, og det ser ikke bra ut for bedriften. Høy turnover er et problem for mange bransjer og bedrifter. Men hvorfor oppstår dette egentlig? Høy turnover kan ha flere årsaker.
- Feilansettelser: Når rekrutteringsprosessen ikke er grundig nok, kan det resultere i feilansettelser. Disse ansatte passer kanskje ikke inn i bedriftskulturen, eller mangler riktig kompetanse og motivasjon. Dette fører til at de raskt forlater selskapet.
- Dårlig match mellom jobb og ansatt: Når en ansatt ikke føler seg engasjert eller utfordret av jobben sin, er det mer sannsynlig at de vil søke andre muligheter.
- Manglende karrieremuligheter: Hvis en ansatt føler at det ikke er muligheter for vekst eller utvikling i selskapet, kan de velge å forlate det for å finne bedre muligheter andre steder.
- Dårlig ledelse: En dårlig leder kan føre til misnøye blant ansatte, og øke sannsynligheten for at de slutter.
- Urealistiske forventninger: Både fra arbeidsgivers og ansattes side kan urealistiske forventninger føre til misnøye, og dermed høy turnover.
Rekruttering er ofte roten av problemet
Flere av de ovennevnte faktorene kan spores tilbake til rekrutteringsprosessen. Tradisjonell rekruttering, som bare fokuserer på arbeidsledige kandidater, har sine begrensninger. Blant annet begrenses tilgangen til talentene, og det kan resultere i feilansettelser. I realiteten søker en kun kandidater blant 2 % av befolkningen (de arbeidsledige).
Og innen denne marginale gruppen, fungerer dessuten rekrutteringen sjelden godt. Kanskje er ovennevnte problem med dårlig matching den største synderen. Ofte føler både bedrifter og ansatte på et tidspress i rekrutteringen. Bedriften skulle helst hatt en ansatt i går, og jobbsøkeren skulle gjerne hatt jobb i går. Presset fører ukvalifiserte kandidater inn i jobben.
Når rekrutteringen også er basert på arbeidsgivers premisser, i stedet for jobbsøkers, kan det føre til at kandidater ikke føler seg tilstrekkelig verdsatte eller interesserte i stillingen. Dette kan resultere i at de slutter raskere, eller ikke presterer optimalt når de først er ansatte. Med andre ord: Det er ikke nødvendigvis en jobb den ansatte ønsker, men likevel tar.
Når en bedrift kun retter seg mot arbeidsledige kandidater, går de glipp av et stort antall potensielt kvalifiserte kandidater. Disse er allerede i jobb, men kan være åpne for nye muligheter, hvis de blir kontaktet på riktig måte. Gruppen utgjør 3,1 millioner mennesker – altså godt over halvparten av befolkningen, og langt over de 2 % flest rekrutterer blant.
Bekjemp høy turnover med passiv rekruttering
“Passiv” er kanskje ikke det første ordet du tenker på for å løse et problem. Du skal heller ikke være passiv når det gjelder problemer innad i arbeidsstyrken i din bedrift. Men som nevnt er det ikke alltid her problemet ligger. Problemet ligger ofte i roten, som er rekrutteringen – der hele forholdet mellom bedriften og den ansatte begynner.
Tradisjonell rekruttering baserer seg på å jakte de aktive jobbsøkerne. Men hva om du kunne nå ut til de som hadde vært villige til å bytte jobb, men ikke aktivt er ute på markedet? Det er nettopp denne prosessen som kalles passiv rekruttering. Rettere sagt er det aktiv rekruttering av passive jobbsøkere.
Passiv rekruttering er en effektiv måte å bekjempe høy turnover på. Dette innebærer å være proaktiv, og søke etter potensielle kandidater som ikke aktivt søker etter jobber. Ved å nå ut til denne gruppen av passive jobbsøkere, kan bedriften tiltrekke seg talenter som allerede er i jobb. Om de skifter beite og kommer til deg, er det ikke bare for å lande seg en jobb.
Fokuset her er på å forstå jobbsøkerens behov og interesser. Kommunikasjonen og tilnærmingen din må tilpasses deretter. Du må skape en engasjerende og personlig kontakt, og tydeliggjøre de mulighetene og fordelene som bedriften kan tilby. Det er her employer branding også må implementeres som en langsiktig strategi.
Implementering av passiv rekruttering i din bedrift
Er du lei av høy turnover? Ønsker du å bekjempe denne byllen i bedriften din? Da kan det være verdt det å endre dynamikken i rekrutteringen. I tillegg til å bekjempe turnover, har dessuten passiv rekruttering en rekke andre fordeler. For å starte passiv rekruttering i din bedrift, bør du:
- Identifisere talentbehov: Identifiser hvilke roller og hvillen kompetanse bedriften trenger. Hvilke potensielle kandidater kan passe for disse rollene?
- Bygge nettverk: Bygg et nettverk av potensielle kandidater ved å delta på bransjearrangementer, være aktiv i sosiale medier og kontakte personer direkte gjennom profesjonelle nettverk som LinkedIn.
- Skreddersy kommunikasjonen: Når du tar kontakt med potensielle kandidater, må du være personlig. Tilpass kommunikasjonen etter deres interesser og behov. Tydeliggjør hva bedriften kan tilby, og hvordan de kan dra nytte av å jobbe der.
- Holde kontakten: Oppretthold kommunikasjonen med potensielle kandidater over tid, selv om det ikke er noen umiddelbar stilling tilgjengelig. Dette vil bidra til å bygge tillit, og gjøre det mer sannsynlig at de vil vurdere å jobbe for din bedrift i fremtiden.
Trenger du hjelp til å begynne?
Høy turnover er ofte et resultat av dårlig rekruttering. Tradisjonell rekruttering kan føre til feilansettelser, som til slutt fører til høy turnover. Ved å implementere passiv rekruttering, kan bedriften tiltrekke seg et større utvalg relevante talenter. Dermed reduseres sjansen for turnover.
Ønsker du å implementere passiv rekruttering, men trenger hjelp til dette? Vi i Admira har spesialisert oss på passiv rekruttering og employer branding. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat!