Omvendt rekruttering gir resultater for Commitment
Samarbeidet med Admira har gitt Commitment tre nysigneringer det siste halvåret.
- Samarbeidet med Admira gjør at vi kommer i kontakt med kandidater som vi vanligvis ikke kommer i kontakt med selv. Samtidig frigjør det mer tid til kjernevirksomheten vår, sier rekrutteringsansvarlig i konsulentselskapet Commitment, Per Rune Land.
Per Rune Land i Commitment
Det stramme norske arbeidsmarkedet, med lav ledighet og stor mangel på arbeidskraft, er i ferd med å bli en flaskehals for næringslivet. Norske virksomheter mangler 50 000 arbeidstakere, og en rekke analyser indikerer at situasjonen vil forverre seg i årene som kommer. Konsekvensen er at mange strever med å få tak i den riktige kompetansen, ferdigstille prosjekter og vokse i takt med nedfelte ambisjoner.
Den lave ledigheten betyr også at rekrutteringsgrunnlaget er mindre enn før. De mest attraktive kandidatene er allerede i jobb, og virksomheter må i økende grad oppsøke kandidatene selv.
- Vi har et mål om å ansette seks nye konsulenter, og for å få tak i de riktige kandidatene har vi inngått et rekrutteringssamarbeid med Admira, forteller Land.
Målet med samarbeidet er å støtte Commitment i jakten på dyktige virksomhetsarkitekter, prosjektledere og andre kvalifiserte medarbeidere som kan integreres i konsulentselskapets smidige team.
Jevnt tilfang av dyktige kandidater
Med en stab på 20 medarbeidere bistår Commitment kunder med ekspertise og rådgivning innenfor virksomhetsarkitektur, prosjektledelse og prosessoptimalisering. Det er særlig den faglige lidenskapen og dype domenekunnskapen som skiller Commitment fra de store konsulentselskapene, forteller Land, og legger til at dette stiller store krav til rekrutteringsarbeidet.
- Vi er en liten aktør som ønsker å bruke mest mulig tid på kunderettet arbeid, og når vi er tynt administrativt bemannet spiser rekruttering mye tid. Feilansettelser er dessuten veldig kostbart for oss, forteller han.
Ethvert samarbeid med Admira starter med en kartleggingsfase. Ikke bare skal man treffe på kompetanseprofil; Admira legger også stor vekt på å snakke kundens språk når kandidatene oppsøkes. Det første steget er derfor å definere hvilke kriterier som skal ligge til grunn i prospekteringen av kandidater, og sette seg grundig inn i både virksomhet og eventuelle retningslinjer for arbeidsgiverprofilering.
Samarbeidet gjør at Commitment får et jevnt tilfang av attraktive kandidater. Passive jobbsøkende oppsøkes aktivt, og tilbys en kaffeprat med Commitment dersom interessen er gjensidig. Det er til syvende og sist Commitment som foretar seleksjonen.
- Her skiller Admira seg fra tradisjonelle bemanningsbyråer. Ut fra de oversendte listene bestemmer vi selv hvem vi ønsker å ta en prat med. Det er en tilnærming som gir oss bedre treff på de kompetanseprofilene vi er ute etter, sier Land.
Når oppringte kandidater viser interesse blir de registrert i Admiras database. Mange er åpne for å skifte jobb, men timingen er ikke alltid riktig. Da følges de opp ved en senere anledning, og sikrer at Commitment til enhver tid har en komplett pipeline med aktuelle kandidater. Og den nødvendige fleksibiliteten til å raskt skalere opp ved nye kundeoppdrag.
- Samarbeidsmodellen gir oss en stor grad av fleksibilitet. Vi kan pause rekrutteringen, eller justere opp eller ned som vi selv ønsker, forteller Land.
Tre nysigneringer på fem måneder
Samarbeidet har så langt resultert i tre nysigneringer, 20 kaffeprater, og en fersk database med mer enn 100 kandidater som kan være aktuelle på et senere tidspunkt. 70 av disse har blitt oppringt av Admira, og fått presentert karrieremulighetene hos Commitment. Denne formen for employer branding, hvor man gjennomfører samtaler med kandidater med den riktige kompetanseprofilen, er svært effektiv. Dyktige kandidater har gjerne dyktige kolleger og andre bekjente som kan være åpne for et jobbskifte.
Fordelene med målrettet employer branding over tid er mange. Ikke bare når man ut til de riktige kompetanseprofilene; en tydelig merkevare bidrar også til at man mer effektivt kan bygge en pipeline med aktuelle kandidater for fremtiden. Virksomheter med tydelige merkevarer nyter også godt av raskere rekrutteringsprosesser og lavere rekrutteringskostnader.
Land forteller at han liker konseptet godt. Kampen om de passive kandidatene er naturligvis ikke like hard som kampen om de aktivt jobbsøkende. Passive kandidater tar imidlertid veloverveide valg, og hopper sjelden på det første og beste. De besitter også kompetanse som etterspørres i næringslivet – kompetanse som ikke alltid er like tilgjengelig blant aktivt jobbsøkende.
- Vi er svært godt fornøyde med samarbeidet med Admira. Vi har på kort tid ansatt tre nye konsulenter, og får samtidig profilert Commitment som en attraktiv arbeidsplass, avslutter Land.