Skip to content
envelope-open icon

hallo@admira.no

phone icon

+47 971 32 384

Det kan være utfordrende å få tak i statsautoriserte regnskapsførere, men undersøkelser viser at én av tre er åpne for å bytte jobb. Gjennom samarbeidet med Admira fikk VIEW Ledger tilgang til en jevn strøm av passive kandidater.

En undersøkelse gjennomført av Regnskap Norge bekrefter at det er stor etterspørsel etter statsautoriserte regnskapsførere. Rekrutteringen byr imidlertid på utfordringer. Arbeidsmarkedet er presset, og en rekke bedrifter sliter med å få tak i arbeidskraften de trenger.

Ingrid Endresen Thorseth i VIEW Ledger

Ingrid Endresen Thorseth i View Ledger

Ingrid Endresen Thorseth jobber som Recruitment & Employer Branding Manager i VIEW Ledger, en teknologidrevet bedrift som bistår kunder med regnskap og forretningsinnsikt. VIEW Ledger er i sterk vekst og ansetter rundt 70 medarbeidere hvert år. Thorseth erkjenner at rekrutteringsarbeidet kan være tidkrevende:

- Konkurransen om regnskapsførere er en utfordring for oss også, og kanskje spesielt i de mindre byene. Der er det mange om beinet, forteller hun.

Regnskap Norges studie kaster ikke bare lys på den økende etterspørselen etter regnskapsførere, men avslører også en interessant trend blant organisasjonens medlemmer: Så mange som én av tre har vurdert å bytte jobb det siste året. Disse kandidatene oppsøker ikke nye jobbmuligheter aktivt, men kan være interessert i et jobbskifte om det riktige tilbudet skulle dukke opp.

Mulighetsrommet som ligger i rekruttering av passive kandidater var bakgrunnen for at VIEW Ledger inngikk et samarbeid med Admira, sier Thorseth.

- Vi ønsket å ta tempen på markedet rundt om i landet, og nå ut til flest mulig med bistand fra et profesjonelt miljø med salgsekspertise.

 

Innovativt og tidsbesparende

Alle nye Admira-samarbeid innledes med en grundig kartlegging av kundens virksomhet og de aktuelle kandidatprofilene. Dette sikrer at de som bookes inn til førstegangsintervju, eller kaffeprat, i størst mulig grad matcher kompetansebehov og bedriftskultur. Thorseth forklarer at det er VIEW Ledger som kvalitetssikret kandidatene før de ble kontaktet av Admira.

- Admira sendte oss ukentlige lister med aktuelle kandidater. På den måten kunne vi selv vurdere hvilke kandidater som var best kvalifiserte, og legge føringer for hvem som skulle kontaktes, forklarer hun.

Bygging av pipeline for fremtidige rekrutteringsbehov står sentralt i Admiras tilnærming. Selv om en kandidat viser interesse for en stilling eller et oppdrag, er det ikke alltid timingen er optimal for et jobbskifte. Disse kandidatene følges opp igjen på et tidspunkt som passer begge parter. Pipeline-tilnærmingen er spesielt relevant for vekstbedrifter som VIEW Ledger, som kan spare mye tid og ressurser på å etablere relasjoner med kandidater som kan være aktuelle noen måneder eller år fram i tid. 

Thorseth er godt fornøyd med samarbeidet:

- Admiras tilnærming er kjempespennende, innovativ og tidsbesparende. Jeg tror ikke det finnes liknende aktører i Norge, sier hun.

Et annet viktig prinsipp i Admiras tjenestemodell er å sikre en jevn tilstrømning av kandidater. Jo flere man har å velge mellom, jo større er sjansen for at man har tilgang på den kompetansen man trenger – akkurat når man trenger den. Thorseth forteller at det har vært god flyt med ukentlige kaffeprater i både Oslo, Stavanger og Lillehammer. Og at de også har ansatt en erfaren medarbeider gjennom samarbeidet. 

 - Vi har ansatt en seniorressurs med lang fartstid i bransjen. Det har vært en kjempebra ansettelse. Vi er også i dialog med flere andre som potensielt kan gå inn i et av teamene senere, forteller hun.

 

Setter VIEW Ledger på kartet

Å bygge opp et sterkt employer brand er en viktig strategi for å tiltrekke og beholde medarbeidere. Et godt omdømme posisjonerer virksomheter i kampen om de beste hodene og bidrar til kortere rekrutteringsprosesser.

I samarbeidet med VIEW Ledger jobbet Admira aktivt med å synliggjøre fordelene med å jobbe for VIEW Ledger. Like viktig var det å forstå kandidatenes motiver for et eventuelt jobbskifte. I Regnskap Norges undersøkelse kommer det fram at balansen mellom jobb og fritid, fleksibilitet og karrieremuligheter er blant de viktigste motivene når regnskapsførere bytter jobb. Det er disse motivasjonsknappene det trykkes på når Admira tar kontakt. 

- Samarbeidet har bidratt til å spre ordet om de gode karrieremulighetene hos oss. Admira har bidratt til å gjøre oss mer kjent rundt om i landet, og kanskje spesielt i de byene hvor det er mest ressurskrevende å gjøre jobben selv, avslutter Thorseth.