Attraktive arbeidsplasser tiltrekker attraktive jobbsøkere
Det er ingen hemmelighet at attraktive arbeidsplasser ofte ender opp med de mest ettertraktede kandidatene. Men hva nøyaktig er det de mest attraktive jobbsøkerne ser etter, og hvordan kan din bedrift vinne flere av de beste hodene?
De mest attraktive kandidatene har råd til å være kresne
Kandidatene «alle» bedrifter ønsker å ansette, er gjerne dem som kan vise til gode resultater, spisskompetanse eller lang og relevant erfaring. De har i mange tilfeller høy utdannelse, et stort nettverk og besitter ettertraktet kunnskap.
Det som også er typisk for de mest attraktive kandidatene, er at de ofte allerede er ansatt et sted. Og det er ikke så rart, siden de er ettertraktede på jobbmarkedet. De sliter sjelden med å skaffe seg ny jobb, og kan ofte velge fra øverste hylle ved jobbskifte.
Og står arbeidstaker først i en posisjon der han/hun kan velge arbeidsplass fritt, så er valget enkelt. Vedkommende vil normalt sett gå etter de mest attraktive arbeidsplassene, altså de som i størst grad svarer til forventningene.
Hva er en attraktiv arbeidsplass?
Hva som regles som en attraktiv arbeidsplass, avhenger av øyet som ser. Kandidater vil ofte vektlegge ulike ting når de skal velge en arbeidsplass. Kultur, bransje og andre faktorer kan påvirke hvilke faktorer som vektlegges mest.
Det er likevel visse elementer som typisk kjennetegner en attraktiv arbeidsgiver. Her er noen eksempler.
Gode karriere- og utviklingsmuligheter
Noe av det attraktive jobbsøkere i størst grad vektlegger, er gode utviklingsmuligheter innad i bedriften. Mange ønsker å ansettes et sted der de har mulighet til å bygge en karriere, og stadig kunne utvikle seg faglig og personlig.
Det kan for eksempel handle om muligheter for forfremmelse, eller en karrieresti som kan følges av alle bedriftens ansatte.
Et inkluderende og godt arbeidsmiljø
Trivsel og godt arbeidsmiljø veier også tungt blant de fleste arbeidstakere. De mest attraktive jobbsøkerne vil i mange tilfeller være opptatt av et sosialt og hyggelig miljø. Arbeidsplassen skal ikke bare være et sted for utførelse av arbeid, men også en arena for gode samtaler og morsomme aktiviteter.
Nettopp dette er noe mange bedrifter har fått med seg. Når du leser gjennom stillingsannonser, vil du ofte se at arbeidsgiverne frister med sosiale sammenkomster, reiser og et inkluderende, trivelig arbeidsmiljø.
Høy lønn og attraktive goder
Det er ikke til å stikke under en stol at lønn og goder er en av de viktigste grunnene til at folk i det hele tatt jobber. Lønn er ofte ikke den mest avgjørende faktoren for de mest attraktive kandidatene, men vil likevel kunne ha mye å si.
Står det mellom to arbeidsplasser som scorer likt på alle andre faktorer, kan lønn være utslagsgivende for hvor kandidaten vil jobbe. Husk at også goder som tilgang på bedriftshytte, firmabil eller treningssenter kan tiltrekke de beste kandidatene.
Sterk merkevare
Merkevare har også mye å si for hvor de attraktive jobbsøkerne ønsker å jobbe. Det å kunne si at man jobber i en kjent bedrift, er forbundet med både status og trygghet. Samtidig er det ofte større sjanse for at noen ønsker å jobbe for en merkevare de har hørt om tidligere.
Gjennom tiltak som employer branding kan du bidra til å gjøre merkevaren mer kjent, og samtidig styrke den.
Fleksibilitet og autonomi
Dersom du ønsker å tiltrekke de mest attraktive jobbsøkerne, kan du potensielt gjøre arbeidsplassen din mer attraktiv ved å tilby fleksibilitet. Dette handler gjerne om å ha fleksible arbeidstider eller muligheter for hjemmekontor.
Koronapandemien viste oss at det er fullt mulig å jobbe hjemmefra i mange yrker. Mange fikk også smaken på dette, ettersom det kan gjøre at man sparer mye tid (mindre tid i trafikkrush). Dette kan igjen gi mer tid til familie og fritidssysler!
Autonomi er også noe bedriften bør fokusere på. Gi den ansatte mulighet til å styre sin egen arbeidshverdag der det er mulig, uten å legge for mange føringer. Dette viser at du stoler på dine ansatte, noe som ganske sikkert blir verdsatt!
Hvordan kan du tiltrekke de mest attraktive jobbsøkerne?
Dersom du skal tiltrekke de mest attraktive jobbsøkerne, gjelder det å markedsføre bedriften på en god måte i stillingsannonser og andre kanaler. Her er det viktig å ha kunnskap om hva idealkandidaten typisk ser etter, enten det er god lønn, godt arbeidsmiljø eller utviklingsmuligheter.
Det er også viktig å presisere hvilke kvalifikasjoner du er på jakt etter i stillingsannonsen. På den måten kan du kanskje unngå at mange ukvalifiserte søkere sender inn en jobbsøknad.
Les: Slik styrer du unna ukvalifiserte søkere
Alternativt: Nå ut til kandidatene først!
De aller mest attraktive kandidatene er sjelden aktive jobbsøkere. Ofte er de ansatt i et selskap, og har ingen umiddelbare planer om å lete etter ny jobb. Det betyr imidlertid ikke at de ikke er åpne for å bytte jobb dersom den riktige muligheten dukker opp!
Av den grunn kan det være lurt å nå ut til de beste kandidatene, istedenfor å vente på at de skal ta kontakt med deg. Dette kalles ofte for omvendt rekruttering, og kan ses på som motparten til det å utlyse stillingen i en stillingsannonse.
Nettopp omvendt rekruttering er nyttig om du ønsker de beste kandidatene. Du headhunter dem, og diskuterer mulighetene for et jobbskifte. I den forbindelse er det viktig å få frem hva bedriften din kan tilby, som nåværende arbeidsplass ikke tilbyr.
Les: En stor andel av arbeidsstyrken venter på at du finner dem
Profilering av bedriften
Enten du fokuserer på tradisjonell eller omvendt rekruttering, er profilering av bedriften noe du bør vurdere. Såkalt employer branding handler om å markedsføre bedriften som en lukrativ og attraktiv arbeidsplass overfor målgruppen (idealkandidatene).
Skal du tiltrekke bransjens mest attraktive jobbsøkere, er det viktig å vite hva som motiverer dem. Gjør en grundig målgruppeanalyse, og lag deretter innhold som formidler at bedriften din tilbyr nettopp det målgruppen vektlegger.
Motta hjelp med rekruttering av passive kandidater
Admira har spesialisert seg på omvendt rekruttering, og hjelper bedriften din med å nå ut til passive kandidater. Så lenge du er på jakt etter bransjens beste hoder, er dette rekrutteringsmetoden vi anbefaler.
Vi finner de beste passive kandidatene, og booker deretter intervjuer med dem. Du kan deretter overta den videre rekrutteringsprosessen, og finne den beste matchen for bedriften din!