Skip to content
envelope-open icon

hallo@admira.no

mobile-alt icon

+47 971 32 384

arrow-alt-circle-up icon

1

Blogg

Gjennomtrekk i bedriften? Her er 8 grep du bør ta!

Høyt gjennomtrekk i bedriften er knyttet til store kostnader. Det å til stadighet måtte ansette nye medarbeidere er dyrt! En undersøkelse fra Gallup konkluderte med at det å bytte ut en ansatt koster omtrent det dobbelte av vedkommende sin årslønn.

Undersøkelsen kunne imidlertid også avsløre at over halvparten av (frivillige) oppsigelser er mulig å unngå. Svært mange slutter nemlig i bedriften grunnet forhold man enkelt kan påvirke gjennom ulike tiltak.

Her er åtte grep du bør ta for å oppnå lavere turnover i firmaet ditt!

 

1. Skap et godt og inkluderende arbeidsmiljø

Det er allment kjent at et godt arbeidsmiljø fører til økt trivsel og lavere sykefravær. Men det kan også bidra til mindre gjennomtrekk i bedriften. Når folk trives, har de kort og godt færre grunner til å bytte arbeidsplass.

Trivsel er for mange en av de viktigste faktorene ved valg av arbeidsplass. Og da er et godt arbeidsmiljø en sentral ingrediens! Ha nulltoleranse for mobbing, og legg til rette for et sosialt, inkluderende og trivelig miljø der det er plass til alle.

Et konkret grep du kan ta, er å gi de ansatte muligheter for å være sosiale. Teambuilding fungerer godt for mange firmaer, og kan bidra til å styrke teamfølelsen og det psykososiale miljøet.

 

2. Vis ansatte at du verdsetter dem

I noen tilfeller handler frivillige oppsigelser om at den ansatte ikke føler seg verdsatt. Dette kan handle om manglende tilbakemeldinger eller oppfølgning, eller at lønnen ikke er god nok. Her er noen tips til tiltak du kan gjøre:

  • Anerkjennelse (for eksempel skryt når noen gjør en god jobb)
  • Hyppige tilbakemeldinger
  • Gaver og frynsegoder
  • Lønnsøkning
  • Kvalitetstid (for eksempel å ta de ansatte med ut på stand-up-show eller lignende)

 

3. La ansatte ta ansvar for egen arbeidsdag

Jobbtilfredshet henger også sammen med den ansattes følelse av mestring og tillit. Du kan for eksempel gi dine ansatte følelse av at du stoler på dem ved å gi dem ansvar. Unngå såkalt mikroledelse, der du overvåker og henger over dine ansatte dagen lang.

Ta gjerne et skritt tilbake, og gi rom for selvutvikling, prøving og feiling (innenfor rimelighetens rammer).

 

4. Gi dine ansatte en karrierestige

Det å ha få utviklingsmuligheter er noe annet mange ansatte vektlegger. Mange ønsker utfordrende arbeidsoppgaver og øking av egen kompetanse. Da kan det fort bli kjedelig om man blir hengende igjen i det samme, gamle sporet.

Har du flinke ansatte som du ønsker å beholde, er det derfor lurt å gi dem muligheten til å påta seg nye og spennende arbeidsoppgaver. Forfremmelser og nye ansvarsområder kan også være aktuelt, dersom dette er en mulighet i firmaet.

 

Les: Beste rekrutteringsverktøy for 2024

 

5. Tilby fleksibilitet

For mange ansatte er fleksibilitet viktig. Det kan for eksempel handle om muligheten for fleksible arbeidstider eller hjemmekontor. Er arbeidsplassen lite fleksibel, kan dette gjøre jobben mindre attraktiv for mange. Dette gjelder kanskje spesielt dem som skal balansere jobb og familieliv.

Om du i dag opererer med en strikt 08:00–16:00-policy, kan du kanskje vurdere en mer fleksibel ordning? Hvorvidt dette i det hele tatt er mulig, avhenger selvfølgelig av både bransje og andre faktorer.

 

6. Tilrettelegg for god balanse mellom jobb og fritid

En gunstig balanse mellom arbeid og fritid er også viktig for dine ansattes trivsel og mentale helse. Det å ta med seg stressende arbeidsoppgaver hjem, kan i verste fall føre til stress og søvnproblemer. Forsøk derfor å oppfordre til avkobling etter jobb!

I perioder der det er mye å gjøre, vil nok mange føle litt ekstra på stress og utilstrekkelighet. Da kan det være nyttig å hyre inn ekstrahjelp eller lignende for å sikre at arbeidsmengden ikke blir for overveldende.

 

7. God og tydelig ledelse

Dårlig ledelse kan fort føre til gjennomtrekk i bedriften. Det at ledelsen ikke er optimal, kan skyldes mange ulike ting. Allerede nevnte faktorer som mikroledelse kan være problematisk for mange medarbeidere, og det samme gjelder dårlig oppfølgning og kommunikasjon.

I tillegg til dette finnes det mer alvorlige former for svikt i ledelsen. Her kan vi nevne trakassering, mobbing, utfrysning og lønnstyveri.

Uansett: Det å sørge for at ledelsen er god og tydelig, er gull verdt i de fleste bedrifter. Om du er usikker på hvordan dine ansatte oppfatter dagens ledelse, kan en anonym spørreundersøkelse være en løsning. Oppdag problemene før de vokser seg store!

 

8. Unngå feilansettelser gjennom omvendt rekruttering

Noen ganger velger ansatte og slutte fordi de var en dårlig match for bedriften. Dette kan også gå andre veien, altså at du må si opp noen fordi de for eksempel ikke utfører arbeidsoppgavene på en tilfredsstillende måte.

Feilansettelser som dette handler ofte om feil valg av rekrutteringsmetode. I de fleste bedrifter foregår ansettelser gjennom stillingsutlysninger, vurdering av søknader og jobbintervjuer. Her kan du velge mellom de kandidatene som velger å søke på stillingen.

Et annet – og ofte bedre alternativ – er omvendt rekruttering. Istedenfor å vente på at de rette kandidatene finner bedriften din, når du aktivt ut til dem. Disse passive kandidatene er kanskje i jobb allerede, men er i mange tilfeller åpne for å bytte jobb. Vel, i hvert fall om den riktige muligheten skulle dukke opp!

Ett av målene med omvendt rekruttering er å finne drømmekandidaten. Det vil si en kandidat som matcher bedriftens behov, enten det gjelder kompetanse, erfaringsnivå eller personlige egenskaper. Dette vil redusere sjansen for en feilansettelse betraktelig!

 

Les: Slik kan du benytte SEO til å fange opp passive kandidater

 

Vi hjelper deg å nå ut til de passive drømmekandidatene!

Det å sørge for at riktig kandidat ansettes til stillingen er noe av det viktigste du kan gjøre for å unngå høyt gjennomtrekk i bedriften. Ansetter du riktig person, er sjansen stor for at både den ansatte og bedriften blir fornøyd.

Dette skaper grunnlaget for et godt og langvarig ansettelsesforhold, noe som igjen kan bidra til reduserte ansettelseskostnader for selskapet.

Admira har ekspertise innen omvendt rekruttering, og hjelper bedriften din med å nå ut til passive kandidater. Vi leverer kandidattilstrømming til bedriften din, og gjør det enkelt å finne de riktige hodene til jobben.

 

Ta kontakt nå, og få et tilbud tilpasset din bedrift!

 

 

 

 

 

Erlend Tuflåt

Erlend Tuflåt / About Author

Erlend har vært en del av Admira AS siden etablering, og jobber i dag som Head of Recruitment hvor han er ansvarlig for å sikre god leveranse til våre kunder.