Skip to content
envelope-open icon

hallo@admira.no

mobile-alt icon

+47 971 32 384

arrow-alt-circle-up icon

1

Blogg

En stor andel av arbeidsstyrken venter på at du finner dem

I januar 2022 kunne nyhetsbyrået NTB melde at omkring 50 % av hele den norske arbeidsstyrken er åpen for å bytte jobb. Av disse er det imidlertid kun 15 % som er aktive jobbsøkere. De resterende trettifem prosentene er passive kandidater. Disse leter ikke aktivt etter jobb, men er likevel åpne for et jobbskifte.

Kort fortalt betyr dette at mange av arbeidstakerne i Norge bare venter på å bli funnet. Men hvordan skal du klare det? Skal du nå ut til alle de som ikke aktivt uttrykker at de kan tenke seg å bytte jobb, gjelder det å tenke nytt. Og akkurat det er det god grunn til å gjøre.

Her forklarer vi hvordan du finner passive kandidater – og får dem over på ditt lag!

 

Derfor bør du fokusere på arbeidsstyrken som ikke søker aktivt etter jobb

Arbeidsledigheten i Norge er svært lav, og det er stor konkurranse om kvalifiserte kandidater. Samtidig er behovet for arbeidstakere økende blant bedriftene. I første kvartal av 2023 var det ifølge SSB over 130 000 ledige stillinger. Til sammenligning var dette tallet 60 000 i 2016.

De fleste bedrifter vurderer imidlertid bare dem som aktivt søker etter jobb – for eksempel ved å sende inn jobbsøknader. Det betyr at det finnes mange kompetente kandidater som blir oversett.

Samtidig er det gjerne slik at det er nettopp de beste kandidatene som er passive. De sitter på dyrebar kompetanse og erfaring, noe som betyr at de høyst sannsynlig allerede er ansatt i et firma.

Hvis bedriften din tenker utenfor boksen og også vurderer passive kandidater, vil det bli langt flere aktuelle kandidater til stillingene som skal fylles. Og nettopp dette vil gi bedriften din et stort konkurransefortrinn. I tillegg til dette, kan du også forvente at kandidatene sitter på dyrebar og ettertraktet kompetanse som kanskje uteblir blant aktive jobbsøkere.

 

Slik kommer du i gang med omvendt rekruttering

Prosessen med å kartlegge og kontakte passive kandidater omtales ofte som omvendt rekruttering. Dette fordi du når ut til kandidatene, istedenfor at de når ut til deg – slik situasjonen er ved ordinær rekruttering.

I første omgang handler det om å finne kandidatene. Mange av disse er antakeligvis arbeidstakere i andre firmaer, men de passive kandidatene kan også være arbeidsledige. Du kan finne kandidater i begge disse kategoriene gjennom kanaler som LinkedIn.

Sjekk også ut nettsidene til konkurrentene dine, da det er mange som har egne ansattsider med oversikt over ansatte. Bransjefora kan også være verdt å kikke på. Husk dessuten på at du kan finne kandidater gjennom nettverket ditt – eller eksisterende ansatte sine nettverk.

Vurder å ha et henvisningsprogram på arbeidsplassen, der ansatte kan komme med anbefalinger til potensielle kandidater.

 

Les: Et henvisningsprogram for ansatte kan åpne nye dører i dag

 

Gjør bedriften appellerende for passive kandidater

Før du tar kontakt med de passive kandidatene, kan det lønne seg å jobbe systematisk med arbeidsgiverprofilering. Det betyr at du styrker bedriftens merkevare ved å fremstille firmaet som en appellerende arbeidsplass.

Her er det nyttig å sette seg inn i hva målgruppen er ute etter hos en arbeidsgiver. Enten det er konkurransedyktige lønnsbetingelser, godt arbeidsmiljø eller en unik arbeidskultur, gjelder det å formidle dette på best mulig vis.

Har du for eksempel en bedriftsblogg, kan du lage blogginnlegg om de temaene som er viktige for idealkandidaten. Ha for eksempel intervjuer med eksisterende ansatte, der de forteller om hva de verdsetter ved bedriften.

Etter at du har vært i kontakt med en passiv kandidat, vil han/hun ganske sikkert besøke selskapets hjemmeside. Her gjelder det å skape et godt inntrykk.

 

Plukk opp telefonen og ring

Siden en stor andel av arbeidsstyrken venter på å bli funnet, nytter det ikke å vente på at kandidatene skal komme til deg. Etter å ha kartlagt passive kandidater med kvalifikasjonene du er på jakt etter, må du derfor kontakte dem.

Det er kanskje mest behagelig å bare sende en e-mail eller melding på LinkedIn, men dette fungerer ofte dårlig. Mange ignorerer meldinger fra ukjente avsendere, og du kan risikere at meldingen havner i spamfilteret.

Ved å ringe til kandidaten kan du formidle nye og spennende muligheter på en direkte og profesjonell måte. Avtal gjerne et møte over en kopp kaffe, og vær åpen om årsaken til at du ringer.

Passive kandidater som er arbeidsledige vil sannsynligvis vise stor interesse. Er kandidaten allerede i jobb, trengs kanskje litt mer overtaling. Kanskje er ikke kandidaten åpen for å bytte jobb akkurat nå, for eksempel dersom vedkommende er midt i et viktig prosjekt. Lagre uansett alle interessante kandidater, slik at du eventuelt kan kontakte dem igjen siden.

 

Trenger du hjelp med omvendt rekruttering?

Det å finne og nå ut til arbeidsstyrken som venter på at du finner dem, er ikke nødvendigvis så lett. Arbeidet kan kreve både tid og dedikasjon. Heldigvis er det mulig å få hjelp med rekruttering av passive kandidater.

Admira AS finner de passive kandidatene som oppfyller din bedrifts kvalifikasjonskrav, og kontakter dem deretter per telefon. Vi avtaler så et møte på vegne av bedriften din, slik at du kan diskutere mulighetene videre med kandidaten.

 

Kontakt oss nå, og finn flere kvalifiserte kandidater!

Erlend Tuflåt

Erlend Tuflåt / About Author

Erlend har vært en del av Admira AS siden etablering, og jobber i dag som Head of Recruitment hvor han er ansvarlig for å sikre god leveranse til våre kunder.