Slik kan du benytte SEO til å fange opp passive kandidater
Søkemotoroptimalisering, gjerne bare kalt SEO, handler om å optimalisere et nettsted slik at det oppnår økt synlighet i søkemotorene – og da først og fremst Google. Ved hjelp av SEO kan bedriften få flere besøkende til nettstedet, noe som også kan inkludere passive kandidater.
De passive kandidatene kan betraktes som kvalifiserte kandidater som ikke søker aktivt etter ny jobb. Kanskje er de til og med ansatt i en annen bedrift på nåværende tidspunkt. Det betyr imidlertid ikke at de ikke kan være åpne for nye muligheter i din bedrift.
Den kanskje største utfordringen ved denne type rekruttering, er å overbevise de passive kandidatene om å forlate nåværende arbeidsplass til fordel for din. Samtidig må du nå ut til kandidatene på en eller annen måte.
Ved hjelp av SEO kan du tiltrekke passive kandidater til bedriftens nettsted, for eksempel gjennom bruk av relevante søkeord. Samtidig kan SEO-innholdet være engasjerende, og formidle hva som er så positivt ved å jobbe i bedriften din!
Hvordan bruke SEO til å nå de passive kandidatene?
Det finnes mange ulike SEO-teknikker, og alle kan bidra til at Google oppfatter nettstedet som mest mulig relevant. Husk at søkemotorene har som mål å vise treff som i størst mulig grad samsvarer med brukernes søkeintensjon.
Her er noen av SEO-metodene du kan benytte om du vil nå passive kandidater!
Bruk av søkeord
Søkeord er enkelt forklart de ordene som den passive kandidaten typisk vil søke på i Google. Vedkommende søker kanskje på ord og uttrykk som er relevante for bransjen. Ønsker du for eksempel å rekruttere en utvikler, gjelder det derfor å tenke over hva vedkommende søker på.
Utvikleren er kanskje ikke på aktiv søking etter ny jobb, men kan likevel google ting som «backend-utvikler + lønn», for å sjekke hva han/hun bør tjene. I så fall kan du implementere denne søkefrasen i et blogginnlegg eller lignende.
Kanskje du kan skrive en artikkel med tittelen «Hva bør en backend-utvikler ha i lønn i 2023?», eller noe tilsvarende? Du kan med fordel foreta en søkeordsanalyse, slik at du vet hvilke søkeord som bør velges. Dette er også noe du kan få hjelp til gjennom et SEO-byrå.
Husk at søkeord kan flettes inn i både titler, metabeskrivelser, over- og underoverskrifter, alt-tekst til bilder og i brødteksten. Når søkemotoren scanner nettsteder på internett i forbindelse med et søk, vil den anse siden som mer relevant om den inneholder de aktuelle søkeordene.
Engasjerende og relevant innhold
Når du skal jobbe med SEO, holder det ikke å bare fylle innholdet med relevante søkeord. Om en utvikler søker på «backend-utvikler + lønn» og havner på siden din, vil vedkommende fort forlate siden om den virker useriøs eller ikke besvarer problemstillingen på en god måte.
Dersom Google oppdager at det er dårlig engasjement på siden, vil den få dårligere ranking i søketreffene.
Sørg derfor for at innholdet faktisk er engasjerende! Den passive kandidaten kan også fatte interesse for selskapet ditt dersom du kan vise til konkrete tall, eller si litt om hva utviklere tjener i ditt firma.
Når du produserer innhold som skal publiseres på nettstedet, er det også lurt å ta hensyn til struktur, lengde og oppbygning. Teksten bør være luftig og ha mange avsnitt, slik at den ikke blir så tunglest. Sørg også for at teksten er logisk oppbygget, med relevante overskrifter og lignende.
Bruk av lenker
Bruk av interne og eksterne lenker er også populære SEO-metoder, og går ut på at du lenker til relevant innhold på eget eller andres nettsted.
Backlinking er også verdt å vurdere. Dette betyr at et annet nettsted lenker til ditt nettsted. Er det et autoritært og anerkjent nettsted, vil Google også anse ditt nettsted som mer seriøst. Dette kan bidra til bedre plassering i søkeresultatene.
La oss ta utgangspunkt i utvikleren som søker etter informasjon om lønn. Dersom du kan inngå en avtale med en bransjenettside om at de skal linke til ditt innhold, er dette gull verdt.
Om den passive kandidaten besøker bransjenettsiden, vil vedkommende kanskje tas videre til din side for mer informasjon. Samtidig vil utvikleren få et inntrykk av at bedriften er seriøs, siden den omtales av en seriøs aktør.
Andre SEO-teknikker
For at nettstedet ditt skal rangere best mulig i søkemotorene, er det også andre SEO-metoder som kan tas i bruk. Teknisk SEO er blant annet verdt å tenke over, og handler om at nettstedet har de tekniske kvalitetene som trengs for at søkemotoren skal kunne få tilgang til – og tolke – innholdet på nettstedet.
SEO + arbeidsgiverprofilering = sant
Med SEO kan du tiltrekke passive kandidater til bedriftens nettsted. Ved å lage kvalitetsinnhold, vil eventuelle passive kandidater du kontakter også finne nyttig informasjon når de gjør research om bedriften din for å finne ut mer.
Derfor kan du med fordel kombinere SEO og arbeidsgiverprofilering. Sistnevnte er en type merkevarebygging, der bedriften jobber for å fremstille seg selv som en best mulig arbeidsplass. Vet du hva drømmekandidatene er ute etter, kan du flette profileringen inn i SEO-innholdet.
Tilbyr bedriften din gode lønnsbetingelser, bonuser eller lignende, bør for eksempel dette komme frem i SEO-teksten «Hva bør en backend-utvikler ha i lønn i 2023?».
Les: Employer branding gjør din bedrift mer attraktiv
Motta hjelp med å nå de passive kandidatene
Admira.no hjelper bedrifter med å finne og nå ut til passive kandidater, og kan bygge en pipeline av aktuelle kandidater for selskapet ditt. Vi finner kandidatene før vi kontakter og booker intervjuer med dem, og du kan deretter ta over rekrutteringsprosessen.
Kombiner gjerne med SEO, da dette kan tiltrekke eventuelle kandidater som ikke blir kontaktet. SEO-tekster vil uansett være nyttige å ha på nettstedet sitt, siden de kan gi nyttig informasjon til kandidatene vi setter deg i kontakt med.
Et bedriftsnettsted som rangerer bra i Google vil dessuten assosieres med faglig tyngde og seriøsitet, noe som alltid er positivt.
Ta kontakt i dag, og få tilgang på de beste kandidatene!