Skip to content
envelope-open icon

hallo@admira.no

mobile-alt icon

+47 971 32 384

arrow-alt-circle-up icon

1

Blogg

Et henvisningsprogram for ansatte kan åpne nye dører i dag

Når bedriften har én eller flere ledige stillinger som skal fylles, finnes det flere aktuelle rekrutteringsmetoder og -verktøy. Blant de mest rimelige og treffsikre fremgangsmåtene, finner vi henvisningsprogrammer for ansatte.

Dine ansatte kjenner bedriften bedre enn de fleste andre, og har dessuten dyptgående innsikt i arbeidsmiljø, arbeidsoppgaver og bedriftskultur. De som allerede er ansatt i bedriften din vil av den grunn ha god forståelse for hvilke kandidater som vil passe inn i firmaet.

Anbefalinger gitt av ansatte vil derfor være gull verdt for bedrifter som skal ansette. Undersøkelser viser faktisk at hele 30 % av ansettelser i bedrifter skjer på bakgrunn av ansattes egne anbefalinger.

Her ser vi nærmere på hvordan et henvisningsprogram kan åpne nye dører for virksomheten din!

 

Hva er et henvisningsprogram for ansatte?

Et henvisningsprogram er et internt bedriftsprogram hvor ansatte får muligheten til å anbefale nye potensielle kandidater til bedriftens ledelse. Formålet med dette er å lette rekrutteringsprosessen, og å kunne nå ut til mest mulig kvalifiserte kandidater.

I mange tilfeller vil den ansatte motta insentiver som belønning dersom kvalifiserte kandidater blir henvist. Det kan være snakk om pengebonuser, men dette er ikke nødvendigvis tilfelle i alle bedrifter.

 

Hvordan sette opp et henvisningsprogram?

Dersom bedriften din ønsker å rekruttere nye, kloke hoder, vil anbefalinger fra eksisterende ansatte være gull verdt. Slik kommer du i gang:

  1. Definer bedriftens målsetninger og behov:
    • Hvilke og hvor mange stillinger skal fylles?
    • Hva kjennetegner den ideelle kandidat?
    • Hva er målet med henvisningsprogrammet?
  2. Lag regler og sørg for at programmet er tydelig og transparent:
    • Er det noen spesielle retningslinjer for hvem som kan anbefales?
    • Vil ansatte motta insentiver ved henvisning av kvalifiserte kandidater? Og i så fall hva?
  3. Vurder hvordan henvisningsprogrammet skal fungere i praksis:
  • Er det behov for egen programvare slik at ansatte raskt og enkelt kan sende sine anbefalinger, og få oversikt over hvordan henvisningsprogrammet fungerer?
  • Skal eventuelle henvisninger sendes på e-post? Og skal det i så fall brukes egne maler?
  • Er det nok med muntlige anbefalinger?
  1. Fortell de ansatte om programmet!

 

Henvisningsprogram som ledd i passiv rekruttering

Ved tradisjonell rekruttering vil bedriften typisk lyse ut stillinger gjennom jobbportaler og lignende. Dette kan være tidkrevende, og som arbeidsgiver må du vurdere mange forskjellige kandidater. Disse kandidatene kan ha varierende erfaring, kompetanse og motivasjon.

Noen takker ja til den første og beste jobben de kommer over. Andre kan gi et feilaktig godt inntrykk. Dette er grunnen til at mange foretrekker passiv rekruttering. Dette betyr at bedriften selv finner og kontakter aktuelle kandidater.

Faktum er at mange av de beste kandidatene allerede er ansatt et sted. Og det er sannsynligvis disse du ønsker å nå! Passive kandidater leter ikke nødvendigvis aktivt etter jobb (siden de i mange tilfeller allerede har en), men kan likevel være åpne for nye muligheter. Undersøkelser viser at omkring 40 % av alle ansatte er åpne for å bytte jobb.

Ved passiv rekruttering må du med andre ord overbevise kandidatene om å forlate sin nåværende arbeidsplass til fordel for din. Først må du imidlertid finne kandidatene, og det er her et henvisningsprogram for ansatte kan komme til nytte!

 

Les: Hvor finner du passive kandidater?

 

Hvordan gå frem etter å ha fått en anbefaling?

Med et henvisningsprogram for ansatte vil du etter hvert kunne få gode anbefalinger til kvalifiserte kandidater som kan kontaktes. Før du tar kontakt, bør du ha klart for deg hva du ønsker å formidle.

Er kandidaten allerede ansatt et annet sted, gjelder det å holde tungen rett i munnen. Hva kan din bedrift tilby, som kandidatens nåværende bedrift ikke tilbyr? Og ikke minst, hva er det mest sannsynlig at kandidaten vektlegger? Er det lønn, trivsel eller kanskje noe annet?

Når du deretter skal ta kontakt, finnes det flere muligheter. Du kan alltids sende en e-post eller en melding på LinkedIn. I det fleste tilfeller vil imidlertid ikke dette være nok. Aller helst bør du plukke opp telefonen og ringe til kandidaten, og avtale et eventuelt møte.

 

Henvisningsprogrammet kan by på spennende muligheter

Avhengig av hvilken bransje du opererer i, kan det finnes tusenvis av kvalifiserte kandidater. Siden flesteparten av disse ikke er aktive jobbsøkere, kan du gå glipp av mange muligheter om du kun benytter deg av tradisjonelle rekrutteringsmetoder.

Passiv rekruttering åpner mange nye dører, og mange bedrifter opplever dessuten at kvaliteten på ansettelsen øker. Du kan forsøke å finne disse verdifulle kandidatene selv, men nettverket og mulighetene dine er kanskje begrenset.

Har bedriften et henvisningsprogram, kan du i prinsippet dra nytte av ansattes egne nettverk – noe som potensielt lar deg nå ut til langt flere.

 

Trenger du hjelp med rekruttering av passive kandidater?

Admira.no hjelper bedrifter med å rekruttere passive kandidater, og har dyptgående innsikt i nettopp omvendt rekruttering. Vi bistår deg med å finne og oppsøke kvalifiserte kandidater, og tilbyr dem deretter en prat om stillingen.

 

Kontakt oss i dag for en hyggelig prat, og lær mer om prosessen!

 

 

 

Erlend Tuflåt

Erlend Tuflåt / About Author

Erlend har vært en del av Admira AS siden etablering, og jobber i dag som Head of Recruitment hvor han er ansvarlig for å sikre god leveranse til våre kunder.