5 tips for å imøtekomme passive kandidater
Ifølge rapporten Global Talent Trends fra LinkedIn er sannsynligvis 95 % av kandidatene bedriften din ønsker å ansette ikke på jobbleting. De er fornøyde med sin nåværende jobb, og har derfor ingen grunn til å jobbe for et annet firma. Vel, i hvert fall ikke foreløpig.
Skal du nå ut til de passive kandidatene, må du derfor legge ned ekstra innsats om du skal klare å rette oppmerksomheten deres mot ditt firma. Her er det kandidaten som sitter i førersetet – i motsetning til hvordan det vanligvis er i en tradisjonell ansettelsesprosess.
Her er fem tips for hvordan du best mulig kan imøtekomme passive kandidater!
1. Fokuser på employer branding
For at bedriften din skal nå ut til de beste kandidatene, må du gi dem én eller flere gode grunner til å bytte jobb. Arbeidsgiverprofilering – også kjent som employer branding – handler om å fremstille selskapet som en så attraktiv arbeidsplass som mulig gjennom merkevarebygging.
Denne profileringen kan bidra til at du enklere når ut til passive kandidater, siden bedriften fremstilles på en mest mulig positiv måte. Undersøkelser viser at hele 75 % av alle kandidater er opptatt av nettopp arbeidsgiverprofil, og sjekker dette før de eventuelt søker jobb.
Når du skal sette sammen en strategi for arbeidsgiverprofilering, bør du vurdere hvilke elementer målgruppen din (potensielle kandidater) verdsetter. Er de opptatt av lønn og gode bonuser? Eller veier kanskje arbeidsmiljø, utviklingsmuligheter og stabilitet tyngre?
Ved å vite hva kandidatene er mest opptatt av, kan du også sørge for at bedriften din slår andre arbeidsplasser på de riktige områdene.
2. Sørg for riktig timing
Det er også nødvendig å tenke over når det er best å ta kontakt med de passive kandidatene. Optimalt sett bør du kontakte dem mandag, tirsdag eller onsdag, da flest er åpne for å snakke om rekruttering tidlig i arbeidsuken.
Du bør med andre ord unngå å kontakte kandidater i slutten av uken eller på helgedager. Dette handler sannsynligvis om at mange er opptatt med andre gjøremål, og da spesielt i helgene. Om kandidaten er på hyttetur med familien, er det kanskje ikke så fristende å tenke på jobbrelaterte ting akkurat da.
3. Velg de riktige kanalene for kommunikasjon
Før du forsøker å nå ut til passive kandidater, er det også smart å vurdere hvilke kanaler du bør benytte til dette formålet. LinkedIn er utvilsomt en populær og god kanal når det er snakk om rekruttering, men det er ikke sikkert du når kandidatene der.
Mange kandidater bruker LinkedIn til nettverksbygging og for å holde seg oppdatert på nyheter innad i bransjen. Det er imidlertid ikke alle kandidater som har LinkedIn-profil, og de som har det er ikke nødvendigvis innom appen på daglig basis.
Derfor kan det også være nyttig å vurdere andre kanaler. Du kan blant annet nå ut til kandidater gjennom nisjenettsider eller bransjekanaler som de sannsynligvis besøker ofte. Dette kan bidra til å bygge troverdighet rundt bedriften din som arbeidsplass.
4. Pass på at e-postene er skreddersydd hver enkelt kandidat
Dersom du skal kommunisere direkte med en passiv kandidat, vil du kanskje sende en e-post eller direktemelding via kanaler som LinkedIn. I så fall er det viktig at du sørger for å tilpasse e-posten du sender den enkelte kandidat.
På den måten kan du sikre at meldingen ikke fremstår som upersonlig eller lite relevant for mottaker. Henvend deg gjerne direkte til kandidaten ved å bruke vedkommende sitt navn i e-posten, og gjør litt research før du tar kontakt.
Dersom du viser at du kjenner bransjen godt og vet hvilke utfordringer kandidater kan stå overfor, er dette et stort pluss. Og du kan gjerne inkludere relevante detaljer som appellerer til kandidaten din i e-posten!
Vet du for eksempel at mange bedrifter i bransjen din sliter med dårlig arbeidsmiljø, kan du legge inn et godt ord om nettopp dette. Du kan for eksempel si litt om at bedriften din scorer høyt på tilfredshet blant ansatte.
5. Vær fleksibel
Skal du nå ut til passive kandidater gjelder det også å utvise fleksibilitet. Husk at passive kandidater gjerne også er de beste kandidatene. De sitter på mye kompetanse og er komfortable i nåværende jobb. Skal du få til en samtale med dem, bør det derfor skje på deres premisser.
Fremfor å spørre kandidaten om vedkommende kan møte deg for en samtale klokken 12:00 i morgen, kan du spørre vedkommende når det passer for dem. Eventuelt kan du liste opp flere forslag, slik at kandidaten får valgmuligheter.
Du må kanskje være fleksibel også når det kommer til eventuelt ansettelsestidspunkt, lønn eller andre faktorer.
Motta hjelp med kandidattilstrømning
Det kan være utfordrende å imøtekomme passive kandidater. Både kommunikasjonsteknikk, arbeidsgiverprofilering og valg av kanaler er avgjørende. Hvis bedriften din sliter med å nå de rette kandidatene, har Admira løsningen for deg.
Vi har ekspertise på å hjelpe bedrifter med nettopp kandidattilstrømning. Det betyr at vi bistår bedriften din med å finne passive kandidater, og å booke intervjuer med dem. Vi liker å kalle det for en «kaffeprat», da dette gjør det klart for kandidaten at dere er likeverdige parter.
Kontakt oss i dag, og nå ut til de passive kandidatene på en effektiv måte!