Skip to content
envelope-open icon

hallo@admira.no

mobile-alt icon

+47 971 32 384

arrow-alt-circle-up icon

1

Blogg

pipeline med kandidater

Slik bygger du en pipeline med kandidater

Jo flere kandidater du har til en stilling, jo større er sjansene for at du finner den rette personen. I dagens arbeidsmarked er det utfordrende å finne de riktige kandidatene. Lav arbeidsledighet og rekordmange ledige stillinger, gjør at det er mange bedrifter om kandidatene. Derfor har det aldri vært viktigere å ta vare på kandidatene en har. 

I en rekrutteringsprosess hender det ofte at en får flere kvalifiserte kandidater som søker. Gjennom runder med blant annet intervjuer og tester, lander en på riktig kandidat/-er. Det betyr ikke at bare den/de en ansetter er kvalifiserte til stillingen. Kanskje en ønsker å ansette andre også, men ikke har budsjett til det på nåværende tidspunkt.

Dersom en rekrutterer passive kandidater, kan det dessuten hende at de ikke er interesserte i å bytte jobb akkurat nå. Ingenting er derimot i veien for et beiteskifte en gang i fremtiden. Kanskje jobber de akkurat nå med et spennende prosjekt de ikke vil gi slipp på helt enda. Dette er dermed kandidater, i likhet med de nevnt ovenfor, som faller ut av prosessen.

I dagens stramme arbeidsmarked er det viktig å ta godt vare på kvalifiserte kandidater. Dette gjelder også de som faller ut av rekrutteringsprosessen. Lav arbeidsledighet og rekordmange ledige stillinger gjør det tøft å rekruttere. Derfor er det helt essensielt at din bedrift bygger en pipeline med kandidater. 

 

Bruk pipeline til rekruttering ved vekst

En tradisjonell rekrutteringsprosess ansetter bare én eller et par av mange kvalifiserte kandidater. Resten av kandidatene blir gjerne glemt, og disse forholdene holdes ikke vedlike. Dermed må mange bedrifter starte rekrutteringsprosessen helt fra start igjen ved neste ansettelse. Det er en dyr og unødvendig måte å drive firmaet på. 

Plutselig vokser firmaet videre, og hvor skal du da finne kandidater i dagens marked? Det blir minst like vanskelig som sist rekrutteringsprosess. Lav arbeidsledighet og mange ledige stillinger gjør at du kjemper i oppoverbakke. Har du bygget pipeline, så har du derimot allerede en lang liste med potensielle kandidater. 

Dette er uten tvil en stor fordel når bedriften din er i vekst eller har behov for ansatte av andre grunner. Fremfor å starte rekruttering helt fra bunnen av, har du allerede en pipeline som utgangspunkt. Dette sparer deg for mye tid og penger. For å sikre full effekt, er det viktig at du jobber systematisk med å også bygge ditt employer brand mot kandidatene. 

 

Jobb systematisk med å bygge employer brand

Akkurat som med kunder, er det viktig å holde forholdet med kandidater vedlike. Jevnlig kontakt bygger ditt employer brand. Om du følger opp kandidatene i pipeline, er de kanskje klare til et jobbskifte når du trenger dem. Kontakt dem innimellom, og oppretthold forholdet. Dette bygger ditt employer brand ut mot den aktuelle kandidaten. 

Kanskje smitter også kandidatens positive oppfattelse av deg over på deres kollegaer og venner. Selv om kandidaten selv kanskje ikke vil bytte jobb akkurat nå, er det mye mulig at de anbefaler deg som arbeidsgiver til deres bekjente. Sjansene er store for at de kjenner andre personer i samme stilling som vurderer et jobbskifte.

Det å bygge en pipeline med kandidater bør være synonymt med employer branding. Ta like godt vare på dine kandidater som en pipeline med kunder. Følg opp, og hør hvordan det går med jobben deres. Kvalifiserte kandidater er gull verdt i dagens stramme arbeidsmarked. Et godt employer brand vil gi nettopp din bedrift en kompetitiv fordel.

Et employer brand bygges ikke over natten. Dette krever mye tid og ressurser. Det er viktig å se langsiktigheten i arbeidet. Har man ikke kontinuitet i employer branding, ser en heller ikke resultater. Dersom en holder koken derimot, vil en i lengden se uvurderlige resultater. Et godt employer brand vil være gull verdt inn i et stadig vanskeligere arbeidsmarked i fremtiden. 

 

Admira bygger pipeline for deg

Admira er en spin-off fra Innovation Support, som jobber med møtebooking. Vi booket møter for en kunde, og de opplevde stor suksess. En dag satte de møtebookingen på pause. Vi spurte hvorfor, og de svarte at de ikke hadde nok ansatte til å ta alle oppdragene. Dermed foreslo vi å booke møter med kandidater, og slik ble Admira til. 

Denne kunden er ikke alene, og mangelen på arbeidskraft truer mange bedrifters vekst. For å sikre at bedriften kan vokse videre, er det viktig å være proaktiv. Bygger du en pipeline med kandidater, har du til enhver tid kvalifiserte personer du kan rekruttere. Da trenger du ikke si nei til oppdrag og videre vekst. 

I dagens utfordrende arbeidsmarked, vil en pipeline av kandidater sette deg et hestehode foran konkurrentene. Ta kontakt med Admira i dag for å bygge en pipeline med kvalifiserte kandidater!

Erlend Tuflåt

Erlend Tuflåt / About Author

Erlend har vært en del av Admira AS siden etablering, og jobber i dag som Head of Recruitment hvor han er ansvarlig for å sikre god leveranse til våre kunder.