Hvordan rekruttere passive kandidater
Kampen om kandidater i dagens marked er beinhard. Det er flust av ledige stillinger, men et lavt antall arbeidsledige. Dermed vil det ikke være mange aktive søkere på din stilling. Visste du derimot at rundt 40 % av de som allerede er i jobb vurderer et skifte? Disse kalles «passive kandidater» på fagspråket, og de kan være gull verdt for bedriften din.
Arbeidsledigheten i Norge er på vei mot rekordlave nivåer. Samtidig har det aldri vært flere ledige stillinger i landet. Summa summarum er at bedriftene får en tøff utfordring med å rekruttere. Det er mange bedrifter på jakt etter arbeidskraft, og flere kjemper om den samme gruppen med få kandidater. Dette gjelder spesielt for kandidater med høy utdanning og/eller spesialkompetanse.
Situasjonen fører til at en må tenke nytt rundt rekruttering. Tradisjonell rekruttering, der arbeidstaker oppsøker arbeidsgiver, er ikke lenger tilstrekkelig. Men hvordan skal en så finne kandidater? Det er fort gjort å tenke at det kun er de aktive søkerne som er interesserte i ny jobb. Randstad-undersøkelsen fra 2021 viser derimot et litt annet bilde.
Rundt 40 % av de som allerede er i jobb vurderer et jobbskifte. De oppsøker ikke nye jobbmuligheter aktivt, men dersom det riktige tilbudet kom, ville de vært interesserte. Denne gruppen jobbsøkere kalles «passive kandidater». Ved å rette deg mot denne gruppen, åpner du opp for et massivt antall kvalifiserte kandidater til din stilling.
Slik prospekterer du kandidater
Når du sikter deg inn på passive kandidater, benytter du en strategi som heter omvendt rekruttering. Der tradisjonell rekruttering innebærer at arbeidstaker oppsøker arbeidsgiver, er altså omvendt rekruttering den andre veien. Det innebærer at du søker gjennom kandidater og kontakter de som er interessante for din stilling.
Et godt sted å starte er uten tvil LinkedIn. Verktøyene i denne løsningen er fine for å prospektere, og LinkedIn gjør det lett for deg å søke. Her ligger også mange CV-er tilgjengelige for offentligheten i profilen. Uten at arbeidstaker søker på din stilling, kan du vurdere han eller henne på samme måte som ved tradisjonell rekruttering.
La oss si at du søker en IT-utvikler med 5+ års erfaring i Java. Dette er enkel informasjon du kan filtrere ut i LinkedIn. Dessuten kan du på mange profiler også lese om forskjellige prosjekter kandidatene har jobbet med. Kanskje har de jobbet med et prosjekt innenfor det samme området som din bedrift trenger bistand til?
Hvordan bør du kontakte passive kandidater?
Selv om kandidatene er passive, må du som rekrutterer være aktiv. Dette innebærer mer enn å bare sende en melding på LinkedIn. Mest sannsynlig får kandidatene allerede en melding fra en rekrutterer her og der. Disse oppleves før eller siden bare som støy, og mange velger å ignorere forespørslene.
For å sikre at de passive kandidatenes interesse vekkes, må de ringes. Dette viser hvor seriøs du er. I Norge, som er telefonskrekkens hjemland, sier det mye om deg om du er villig til å ringe. Det skiller deg ut som rekrutterer. Innen tradisjonell rekruttering sies det ofte at arbeidstakere som løfter opp røret vinner jobben.
Rekrutterere som løfter opp røret vinner på samme måte også ofte kandidaten. Ringer du med norskspråklige, fremfor callcenter i England eller India, øker du sjansene for suksess ytterligere. Da fremstår kontakten som mer profesjonell og seriøs.
Hva skal en så si i samtalen? Uttrykk interesse for kandidatens CV, og vær positivt rettet mot deres egenskaper. Vær åpen tidlig i samtalen om hvorfor du ringer. Husk på at passive kandidater ikke aktivt søker jobb. Du må derfor overbevise dem om hvorfor de skal tenke på å bytte jobb. Selg inn de beste punktene ved å jobbe i akkurat din bedrift.
Selv om kandidaten kanskje ikke er klar til å bytte jobb nå, er det mulig at interessen er der i fremtiden. Derfor er det viktig at du fortsatt presenterer bedriften din på en god måte. I dagens marked er det viktig å bygge en pipeline med kandidater. Her kan du også lagre kandidatene som ikke nådde helt opp i rekrutteringsprosessen, men som var interessante.
Nyt fordelene av passive kandidater
Det er mange fordeler med passive kandidater. Den største fordelen er at du får et mye større utvalg av kandidater å velge mellom. Dette gir deg en kompetitiv fordel opp mot dine konkurrenter. Kampen om de passive kandidatene er naturligvis mye lavere enn kampen om de aktive kandidatene.
En annen fordel er at de passive kandidatene allerede utfører en tilfredsstillende jobb for en bedrift. Disse besitter gjerne en høyere kompetanse og har mer erfaring enn aktive arbeidssøkere. Dessuten vil ikke passive kandidater bare hoppe på det første og beste. De takker først ja til en jobb når de virkelig ønsker den.
Aktive arbeidssøkere vil derimot ha et insentiv til å takke ja til jobbtilbud, selv for jobber de ikke føler seg 100 % sikre på. Siden de er arbeidsledige eller misfornøyde i nåværende jobb, vil de ofte takke ja til det første og beste. Nettopp derfor er det så attraktivt å søke de passive kandidatene. Dette er kandidater som virkelig vil ha jobben når de først takker ja.
Ønsker du å høre enda mer om fordelene ved å rekruttere passive kandidater? Admira spesialiserer seg på omvendt rekruttering av passive kandidater. Vi hjelper deg også med å bygge en pipeline med kandidater. Ta kontakt i dag for en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift!