Reduser feilansettelser ved hjelp av denne nye trenden
De siste årene har det dukket opp en ny rekrutteringstrend som øker sjansen for at kandidaten har nøyaktig den kompetansen bedriften trenger. Feilansettelser kan koste et selskap dyrt, og kostnaden vil ofte havne på et beløp tilsvarende 1,5 årslønn.
Av den grunn er det kanskje ikke så rart at det er i enhver arbeidsgivers interesse å ansette riktig person til jobben.
Tradisjonell rekruttering kan være en lang og tidkrevende prosess, og resultatet blir kanskje ikke alltid det bedriften hadde sett for seg. Etter å ha utlyst en stilling, vil sannsynligvis mange jobbsøkere ta kontakt. Det å finne riktig kandidat blir litt som å lete etter nålen i høystakken.
Mange arbeidsgivere har derfor begynt å tenke annerledes. Passive kandidater er kandidater som ikke nødvendigvis leter aktivt etter jobb, men som kan være åpne for et jobb-bytte. Arbeidet med å finne, nå ut til og ansette disse, omtales gjerne som passiv rekruttering.
Feilansettelser er et utbredt problem blant bedrifter
Feilansettelser kan betraktes som ansettelser der den nyansatte ikke egner seg for den tildelte arbeidsstillingen, eller av ulike grunner ikke passer inn i bedriftens arbeidsmiljø. Og nettopp dette er kanskje langt vanligere enn hva man skulle tro.
Undersøkelser viser at i overkant av 65 % av alle bedrifter har opplevd å ansette feil person én eller flere ganger.
Hvorfor kan du unngå feilansettelser med passiv rekruttering?
I en tradisjonell ansettelsesprosess der jobbsøkere tar kontakt med bedriften, vil man kunne oppleve at kandidatene har varierende erfaring, kompetanse og motivasjonsnivå. Jobbsøkere har behov for arbeid, og i verste fall kan søkeren gi et feilaktig positivt inntrykk. Det er ofte mange søkere å vurdere, og det er like mange fallgruver.
Med passiv rekruttering vet du på forhånd at kandidaten har kompetansen og erfaringen du trenger. Slik kan du også redusere sjansen for feilansettelser, eller til og med unngå det helt. De beste kandidatene er typisk allerede ansatt et sted, og har ikke nødvendigvis planer om å bytte jobb.
Passiv rekruttering handler i stor grad om å overbevise en kvalifisert kandidat om at din arbeidsplass er mer attraktiv enn eventuell nåværende arbeidsplass. Om kandidaten ønsker å bli ansatt hos deg, er dette sannsynligvis basert på en nøye vurdering fra arbeidstakerens side.
En passiv kandidat som velger å jobbe for deg, gjør normalt sett dette fordi det ligger en genuin motivasjon bak jobb-byttet. Samtidig kan du føle deg trygg på at vedkommende oppfyller bedriftens krav, og kan utføre jobben på best mulig måte.
Hvordan komme i gang med passiv rekruttering?
Passiv rekruttering er ukjent farvann for mange av dagens bedrifter. Men noen ganger er det nettopp forandring og nye metoder som må til for å oppnå resultatene man ønsker. Det er dessuten ikke spesielt vanskelig å sette i gang. Kort fortalt ser prosessen slik ut:
- Utarbeid en behovsavklaring: Få oversikt over hvilken kompetanse bedriften har behov for
- Finn passive kandidater: Gjennom bransjefora, nisjesider og sosiale medier kan du finne kandidater som passer bedriftens profil. Bruk gjerne LinkedIn, og utforsk kandidatene der. Mange brukere har profil med en CV du kan sjekke ut.
- Kontakt kvalifiserte kandidater: Det å sende en e-post eller melding er ikke nok. Ta opp telefonen og ring til kandidatene, og presenter dem for nye muligheter!
- Book intervju: Dersom kandidaten er åpen for det, kan du avtale et møte/intervju der dere snakker om stillingen.
Lag gjerne en pipeline av kandidater etter hvert. Ved å lagre alle interessante kandidater (og kandidater som ikke har anledning til å bytte jobb akkurat nå), kan du få en stor «database» av potensielle kandidater å velge blant.
Foruten å finne de passive kandidatene, skal du altså ta kontakt med dem og overbevise dem om at et jobb-bytte er til deres fordel. Her er både timing og god kommunikasjon viktig.
Les: 5 tips for å imøtekomme passive kandidater
Er passiv rekruttering mer lønnsomt for bedriften?
I de fleste tilfeller, ja. Du kan spare bedriften din for både tidsbruk og ressurser ved å nå ut til idealkandidatene direkte. Og siden du kan begrense risikoen for feilansettelse, kan bedriften også unngå ekstrakostnadene som er assosiert med dette.
Det å ansette kandidater med riktig kompetanse vil dessuten kunne medføre mer fornøyde kunder, mersalg og bedre resultater.
Motta hjelp med passiv rekruttering
Enten bedriften din har opplevd dyre feilansettelser, eller bare vil unngå det, er passiv rekruttering et nyttig verktøy. Ved å finne kvalifiserte kandidater og presentere jobbmuligheter for disse, kan du allerede fra start vite at du gjør et godt valg.
Det å sette i gang med passiv rekruttering kan likevel oppleves som utfordrende. Først og fremst skal du finne kandidatene, og deretter skal du nå ut til dem på en god måte.
Admira.no bistår deg gjerne. Vi har ekspertisen som trengs, og har spesialisert oss på nettopp passiv rekruttering. Vi finner og kontakter attraktive kandidater, og lar deg deretter ta over rekrutteringsprosessen.