Øk mangfoldet ved å kapre de passive kandidatene
Har bedriften din en tendens til å rekruttere én spesifikk kandidattype? Er de ansatte stort sett enige i alle avgjørelser? Dette kan kanskje oppfattes som positivt, men tyder også på liten grad av mangfold. Individuell ulikhet er av stor betydning for både resultater, trivsel og nytenkning. Grunnlaget skapes allerede i rekrutteringsprosessen.
Her ser vi nærmere på hvordan det å nå ut til passive kandidater kan bidra til å styrke bedriftens mangfold!
Hva legger vi i begrepet mangfold?
Mangfold refererer til forskjeller i identifiserende trekk, gjerne innad i et samfunn eller en gruppe. Ja, som for eksempel på arbeidsplassen. Mange tenker automatisk på etnisitet, legning og kjønn når det er snakk om mangfold. Men begrepet handler også om så mye mer!
Forskjellene mennesker imellom kan være både små og store, enten det er snakk om alder, språk, personlighet, utdanningsnivå, verdier, nasjonalitet eller funksjonsfriskhet. Ja, til og med ulikheter i erfaringsnivå er med på å skape mangfold.
Ved å ha i bakhodet at mangfold er mer enn bare kjønn og hudfarge, vil det bli enklere for bedriften din å sikre godt og effektivt mangfoldsarbeid. Fokuserer du kun på det ene eller det andre, kan du nemlig ende opp med liten spredning av erfaring- og kompetansenivå.
Hvorfor er mangfold på arbeidsplassen så viktig?
Et bredt mangfold av ansatte er dokumentert å være positivt for bedrifter på flere områder. Virksomhetens totale ytelse vil blant annet bli betydelig bedre. Faktisk blir sannsynligheten for avkastning 35 % høyere enn for gjennomsnittsbedrifter i bransjen.
Kontantstrømmen per medarbeider vil også kunne bli 2,3 ganger høyere enn hos konkurrenter uten velutviklede mangfoldstrategier. Mangfold fører dessuten til at bedriften evner å ta gode beslutninger mer effektivt enn ellers, og at tilfredsheten blant medarbeidere øker.
Mer fornøyde ansatte vil også gi utslag i høyere score på medarbeiderundersøkelser, og er positivt for selskapets omdømme. Dette vil igjen gjøre bedriften mer attraktiv for de beste kandidatene i bransjen.
Man kan for øvrig forvente lavere gjennomtrekk av ansatte, og økt grad av innovative løsninger og nytenkning. Investerer bedriften din i mangfold, kan du med andre ord se frem til god uttelling på en rekke områder!
Rekrutteringsmetode kan påvirke graden av mangfold
Det finnes ulike rekrutteringsmetoder, og valg av metode kan ha innvirkning på hvilke kandidater som ansettes. Bedrifter flest benytter seg sannsynligvis av tradisjonell rekruttering, der ledige stillinger utlyses gjennom stillingsannonser.
Kanskje utarbeider du stillingsannonsene slik at de appellerer til én spesifikk type kandidater, enten bevisst eller ubevisst. Det kan for eksempel være snakk om personer med utdannelse fra BI eller NTNU, nyutdannede eller andre.
Uansett, gjennom tradisjonell rekruttering blir bedriften kontaktet av et begrenset utvalg kandidater: Nemlig de som er aktive jobbsøkere. Dette kan snevre inn mulighetene dine i betydelig grad – både når det gjelder kvalifikasjoner og mangfold.
Når du derimot ut til passive kandidater – altså de som ikke søker jobb aktivt – kan mange nye dører åpne seg. Du kan hente inn ansatte med erfaring fra andre arbeidsplasser. Du kan også nå ut til de som vanligvis ikke søker jobb hos bedriften din – enten det er unge, gamle, kvinner eller menn. Nettopp dette kan også sikre økt mangfold på arbeidsplassen!
Ubevisste holdninger kan føre til lite mangfold
I en rekrutteringsprosess er det smart å velge ut noen vurderingskriterier som ikke vil påvirke mangfoldet i negativ grad. Mange arbeidsgivere har bevisste eller ubevisste holdninger som påvirker hvem som ansettes.
Noen kan for eksempel anta at kandidater uten tradisjonelle norske navn ikke snakker eller skriver like bra norsk som kandidater som heter «Andersen» til etternavn. Ja, eller at godt voksne kandidater ikke er like flinke til å sette seg inn i ny teknologi. Forsøk gjerne å konfrontere egne holdninger, slik at du ikke fortsetter i det samme sporet.
Hvordan lykkes med rekruttering av passive kandidater?
Det å nå ut til passive kandidater gir deg utallige muligheter om du ønsker en mer mangfoldig arbeidsplass. I første omgang bør du tenke over hva slags vurderingskriterier du skal benytte deg av. Tenk nøye over hvilke ressurser bedriften har nok av fra før.
Har du for eksempel mange mannlige ansatte med et visst erfaringsnivå, er du kanskje på jakt etter noe annet.
Finn også ut hva målgruppen din vektlegger. Ved passiv rekruttering skal du nå ut til kandidater som kanskje er i en jobb de liker allerede. Du må derfor legge en plan for hvordan du skal overbevise kandidaten om å vurdere en stilling hos deg i stedet.
Her kan for eksempel arbeidsgiverprofilering være smart. Kort fortalt er dette en form for merkevarebygging hvor du forsøker å formidle arbeidsplassen som mest mulig attraktiv. Skal du lykkes med dette, må du vite hva drømmekandidatene er på jakt etter. For noen er et godt arbeidsmiljø viktigere enn lønn, og vice versa.
Les: Employer branding gjør din bedrift mer attraktiv
Slik setter du i gang med omvendt rekruttering
Siden passive kandidater ikke er aktive jobbsøkere, er det opp til deg som arbeidsgiver å nå ut til dem. Dette skiller seg fra tradisjonell rekruttering, der kandidatene selv kontakter bedriften. Når vi snur rollene om, kalles det gjerne for omvendt rekruttering.
Du kan blant annet finne kandidater gjennom nettverket ditt, eller ved å lete i kanaler som LinkedIn. Finner du noen som kan bidra til økt mangfold i bedriften, og som samtidig har nødvendige kvalifikasjoner? Da gjenstår det bare å nå ut til vedkommende!
Det å skulle ta kontakt med potensielle medarbeidere kan oppleves som en utfordring. Du kan alltids sende en melding eller e-post, men ofte er ikke dette nok. Aller helst bør du plukke opp telefonen og ringe.
Les: Legg en plan for rekruttering denne høsten
Sliter du med å nå passive kandidater? Vi hjelper deg!
Dersom bedriften din ønsker å jobbe for et bredere mangfold på arbeidsplassen, er omvendt rekruttering en god strategi. Du kan da nå ut til passive kandidater, og ansatte personer som ellers ikke ville ha søkt jobb hos deg. Synes du det er vanskelig å komme i gang, finnes det heldigvis hjelp å få.
Admira har bred ekspertise innen omvendt rekruttering, og hjelper deg med å finne passive kandidater som matcher dine kriterier.
Kontakt oss i dag – og finn drømmekandidatene!