Skip to content
envelope-open icon

hallo@admira.no

mobile-alt icon

+47 971 32 384

arrow-alt-circle-up icon

1

Blogg

Transformer din bedriftsblogg til en rekrutteringsmaskin

I dag har de fleste bedrifter en egen hjemmeside, og på disse finnes det i mange tilfeller også en egen blogg. Bloggen er et uvurderlig redskap når det kommer til søkemotoroptimalisering og innholdsmarkedsføring. Men visste du at den også kan være nyttig ved rekruttering?

Rekruttering kan være en langdryg og ressurskrevende oppgave. Målet er å finne de best kvalifiserte kandidatene, men disse er kanskje allerede ansatt i en annen bedrift. Det er kanskje ikke så overraskende at de mest ettertraktede kandidatene sjelden er arbeidsledige.

Skal du overbevise drømmekandidatene om at arbeidsplassen din er bedre enn deres nåværende arbeidsplass, gjelder det å formidle fordelene virksomheten din kan by på.

 

Bruk bloggen som et verktøy til employer branding

Employer branding, også kjent som arbeidsgiverprofilering på norsk, kan betraktes som merkevarebygging for arbeidsgivere. Formålet er kort og godt å formidle at arbeidsplassen er et attraktivt sted å jobbe, og budskapet rettes typisk mot potensielt nye kandidater.

Jobber du målrettet og systematisk med arbeidsgiverprofilering, kan du potensielt tiltrekke kvalifiserte kandidater til stillingene som skal fylles.

 

Les: Employer branding gjør din bedrift mer attraktiv

 

Et nyttig verktøy ved omvendt rekruttering

Mange bedrifter har fått øynene opp for omvendt rekruttering. Dette betyr kort og godt at bedriften finner og kontakter kvalifiserte, passive kandidater, fremfor å utlyse stillingen og la kandidatene komme til seg. Disse passive kandidatene søker ikke jobb aktivt, men vil i 40 % av tilfellene være åpne for et jobb-bytte.

Etter at du har kontaktet kandidater, er det stor sannsynlighet for at de vil undersøke selskapet ditt nærmere. Når kandidatene forsøker å finne ut om arbeidsplassen er aktuell for dem, vil de blant annet google selskapet og besøke bedriftens hjemmeside.

Har du brukt eget nettsted og blogg til employer branding, kan du belyse og formidle positive sider ved selskapet ditt. Det er naturlig å anta at dette vil ha en positiv innvirkning på kandidatens førsteinntrykk, og male et best mulig bilde av din bedrift som arbeidsplass.

 

Hvordan gjøre bedriftsbloggen til en rekrutteringsmaskin?

Ved å jobbe aktivt med arbeidsgiverprofilering gjennom bedriftens blogg, kan bloggen potensielt bli rene rekrutteringsmaskinen. Skal du lykkes med dette, er det imidlertid viktig å vite hva som motiverer kandidatene i målgruppen.

Start derfor med å bygge opp en strategi for arbeidsgiverprofilering, der du tar hensyn til hvilke elementer kandidatene vektlegger. For noen er kompensasjon – altså bonuser og lønnsbetingelser – det viktigste, mens for andre er fordeler som pensjonsordninger viktigere.

Andre igjen vil lokkes av et godt arbeidsmiljø som kan by på godt kollegaskap og lagånd, eller en arbeidskultur som er rik på anerkjennelse og gode verdier. Det er også mulig at kandidatene motiveres av karrieremuligheter, stabilitet eller andre faktorer.

Når du vet hva den ideelle arbeidstaker motiveres av, kan du også formidle at arbeidsplassen din kan tilby akkurat det kandidatene leter etter.

 

Noen tips til deg som vil engasjere kandidater gjennom bedriftsbloggen

Det er ikke noe fasitsvar på hva du bør blogge om, siden alle kandidater kan motiveres av ulike faktorer. Samtidig er det visse ting som kan være smart å blogge om på bedriftens hjemmeside.

Her er noen faktorer som engasjerer bredt:

  • Snakk om den positive bedriftskulturen og arbeidsmiljøet i selskapet ditt
  • La eksisterende ansatte fortelle om sine erfaringer på bloggen
  • Snakk om jobbåpninger og mulighetene disse byr på

Husk at du med fordel kan dele blogginnleggene også på sosiale medier, da dette gir dem økt rekkevidde. Dersom noen deler innlegget, kan det fort nå ut til mange flere! Oppfordre gjerne dine ansatte til å dele blogginnleggene videre.

 

Les: Slik kan du bruke sosiale medier i rekrutteringen

 

Bedriftsbloggen kan også tiltrekke nye kandidater

Bedriftsbloggen er – som vi har sett på hittil – et nyttig verktøy når passive kandidater du har kontaktet gjør research om bedriften. Husk imidlertid også på at bloggen kan tiltrekke kvalifiserte og passive kandidater som du ikke har kontaktet før.

Kombiner gjerne employer branding og søkemotoroptimalisering. Sistnevnte går ut på at nettstedet optimaliseres, slik at innholdet på bedriftens hjemmeside blir mest mulig synlig i søkemotorer som Google.Det kan for eksempel være snakk om å implementere relevante søkeord i blogginnleggene. Når en kvalifisert kandidat foretar et søk i Google, kan bedriftens nettsted dukke opp blant de øverste treffene i søkeresultatene. Derfra er veien kort til at kandidaten besøker nettsiden din!

Selv om kandidaten kanskje ikke var på jobbjakt i utgangspunktet, kan bloggen bidra til å få vedkommende på andre tanker.

 

Motta hjelp med passiv rekruttering

Passiv rekruttering handler om å finne og nå ut til potensielle kandidater som ikke aktivt søker ny jobb. Ved å gjøre det, kan du øke antallet kvalifiserte kandidater betydelig. Mange av de beste kandidatene er tross alt allerede ansatt et sted.

Det å nå ut til – og ikke minst, overbevise – de passive kandidatene, kan imidlertid være utfordrende. Her kan en bedriftsblogg være et nyttig virkemiddel. Samtidig må du nå ut til kandidatene direkte, og da helst via telefon (en melding er vanligvis ikke nok!).

Admira.no har spisskompetanse innen rekruttering av passive kandidater. Vi bistår gjerne bedriften din med å finne de riktige kandidatene og deretter kontakte dem. Etter at vi har avtalt intervjuer med kandidatene, kan du om ønskelig ta over prosessen.

Vi bygger en pipeline av kandidater for selskapet ditt, og sørger for at rekrutteringsprosessen forenkles et par hakk.

 

Ta kontakt i dag for et tilbud!

Erlend Tuflåt

Erlend Tuflåt / About Author

Erlend har vært en del av Admira AS siden etablering, og jobber i dag som Head of Recruitment hvor han er ansvarlig for å sikre god leveranse til våre kunder.