Om bedriften din plutselig skulle ha behov for flinke kandidater, er det ikke nødvendigvis så enkelt å finne disse på stående fot. Har du derimot en pipeline med aktuelle kandidater, kan rekrutteringsprosessen bli både enklere, billigere og mindre tidkrevende.
Du slipper nemlig å begynne rekrutteringsprosessen fra start, siden du allerede har oversikt over kandidater som utgjør en god match for bedriften.
I dagens jobbmarked er det stor etterspørsel etter de beste kandidatene. Det er forholdsvis lav arbeidsledighet og stor tilgang på ledige stillinger, noe som gjør at det er arbeidstakers marked. Dette gjelder særlig kandidater med etterspurt spisskompetanse.
Her forklarer vi deg hvordan du øker antallet kandidater i pipeline!
Jo flere kandidater du har å velge mellom, jo større er sjansen for at du har tilgang på kompetansen du trenger, når du trenger den.
Bedrifter er avhengige av arbeidskraft for å kunne sikre videre vekst. Mangler du kandidatene, kan du ikke levere tjenester eller produkter i henhold til etterspørsel. Med en pipeline av potensielle kandidater kan du alltid ligge et skritt foran konkurrentene dine.
En pipeline lar oss visualisere ansettelsesprosessen over tid. Du kan se for deg at kandidatene går inn i pipelinen i én ende, før de gradvis overbevises om at bedriften din er den mest attraktive arbeidsplassen. I den andre enden av pipelinen har du kvalifiserte kandidater som kan ansettes.
Så, hvordan kan du egentlig bygge en pipeline med mange kvalifiserte kandidater? Her er noen tips.
Kandidatene du er ute etter leter kanskje ikke etter jobb akkurat nå, og er ansatt hos andre firmaer. Det er også mulig at de er fornøyde med nåværende jobbsituasjon. For å nå ut til disse kvalifiserte og passive kandidatene, er employer branding et nyttig verktøy.
Employer branding handler om å styrke bedriftens merkevare, og sørge for at arbeidsplassen fremstår som attraktiv for potensielle kandidater. Dersom kandidater får et positivt inntrykk av bedriften din, er det også mulig at det gode ryktet spres videre til kollegaer og andre.
Husk at employer branding ikke er gjort i en håndvending. Merkevarebygging krever tålmodighet og en god strategi, og ikke minst kontinuitet. Med litt innsats vil du imidlertid kunne se svært gode resultater.
Det kanskje viktigste å tenke på, er at merkevaren bør appellere til drømmekandidatene dine. Hva ser de etter hos en potensiell arbeidsgiver? Vurder hva kandidatene dine er ute etter, enten det er et godt arbeidsmiljø eller andre faktorer.
Employer branding handler om å gjøre ideelle kandidater bevisste på merkevaren din. Gjennom verktøy som Career Pages på LinkedIn og lignende, kan du fortelle om bedriften din, dele ansatthistorier og formidle hva merkevaren din er synonymt med.
Du lurer kanskje på hvorfor dette er nødvendig dersom om du allerede har en bedriftsprofil på LinkedIn. Vel, det er fordi passive kandidater ikke leter aktivt etter jobb, og derfor ikke vil besøke profilen din.
Gjennom Career Pages eller lignende kan du nå kandidatene på plattformene de benytter seg av. Du kan også nå ut til de riktige kandidatene med dynamiske rekrutteringsannonser eller sponset innhold. Formålet er å skape engasjement gjennom skreddersydd innhold.
Etter hvert som du samler opp leads gjennom annonser og sponset innhold, kan du sakte, men sikkert bygge en pipeline. Kandidatene kan for eksempel føres til en landingsside der de kan fylle ut et skjema. På den måten får du kontaktinformasjonen deres.
Innholdet bør naturligvis være skreddersydd for kandidatene dine, og i tråd med ditt employer brand.
Les mer om hvordan bygge en pipeline med kandidater!
Når du har opparbeidet en pipeline med kandidater, er det viktig å sørge for at de ikke «glemmer» bedriften din. Jevnlig oppfølgning er alfa og omega, og du bør opprettholde kontakten.
Spør gjerne om hvordan det går med dem i nåværende jobb, og sørg for å minne kandidatene på de unike fordelene ved akkurat din arbeidsplass. Kanskje du har et fantastisk arbeidsmiljø eller gode lønnsbetingelser som kan lokke drømmekandidatene?
Ved å bygge en pipeline med smarte verktøy, kan du skaffe mange potensielle kandidater til bedriften din. Når du en dag har behov for en ny kandidat med spesialkompetanse, vet du nøyaktig hvor du finner vedkommende!
Det å bygge en pipeline kan imidlertid være tidkrevende, og forutsetter dessuten jevnlig oppfølgning av kandidatene. Om du ikke har tid eller ressurser til å gjøre arbeidet selv, finnes det heldigvis hjelp å få.
Vi i Admira har lang erfaring med rekruttering av passive kandidater, og vet hvordan vi skal bygge en pipeline med flinke kandidater. Med vår hjelp kan du se frem til enklere rekruttering når behovet melder seg!
Ta kontakt om du ønsker å se nærmere på vår tilnærming til rekruttering!